nieuws

Supers stunten veel vaker met Unilever

Fabrikanten 2031

Supers stunten veel vaker met Unilever

ROTTERDAM – Supermarkten stunten steeds vaker met merken van Unilever. Het aantal aanbiedingen met producten van de fabrikant nam in de afgelopen vijf jaar met 74 procent toe.

Dat blijkt uit een analyse die dataverzamelaar Yenom heeft uitgevoerd op verzoek van Distrifood.

Discussie over rendement van de fabrikant

Unilever werd enkele weken geleden benaderd voor een overname door Kraft Heinz. Dat werd afgeblazen, omdat Unilever geen interesse had in de transactie, maar het zorgde wel voor een aanzwellende discussie over het rendement van de fabrikant. Minder activiteit met aanbiedingen in supermarkten is één van de beschikbare methodes om de winstgevendheid op te voeren.

Aanbiedingen bij de zeventien grootste supermarktketens

In de eerste acht weken van 2017 waren 5,4 procent van alle aanbiedingen bij de zeventien grootste supermarktketens merken van Unilever, zo blijkt uit de cijfers van Yenom. In 2013 lag dit percentage in dezelfde periode nog maar op 3,9 procent wanneer de verdwenen C1000-formule buiten beschouwing wordt gelaten. Het totale aantal aanbiedingen in de supermarkten steeg in dezelfde periode van 8341 naar 10.650, een toename van 26 procent. Dit betekent dat het aantal stunts met merken van Unilever bijna drie keer zo snel is gegroeid.

Jumbo neemt C1000-rol over

C1000 was in 2013 nog wel de keten met de meeste aanbiedingen van deze fabrikant, met 45 stuks in de eerste acht weken van het jaar. Die rol is nu overgenomen door Jumbo, dat in dezelfde periode in 2017 76 aanbiedingen had met Unilever-producten. Yenom telt daarbij zowel de week- als de jaaraanbiedingen van Jumbo mee in iedere week dat ze geldig zijn.

Lijstje anders dan vijf jaar geleden

Plus (48), Deen (45), Vomar (42) en Albert Heijn (41) werken bij acties ook vaak samen met de van oorsprong Rotterdamse fabrikant. Dit lijstje is anders dan vijf jaar geleden. Toen had Unilever in de eerste twee maanden van het jaar naast C1000 (45), vooral acties bij Hoogvliet (37), Emté (27) en Boni (26).

Ook aanbiedingen bij Aldi

Yenom merkt verder nog op dat Unilever voor het eerst in de geschiedenis ook aanbiedingen heeft bij discounter Aldi. De prijsvechter had in de onderzochte periode vijf keer een actie met één van de door Unilever geleverde producten. Aldi biedt sinds vorig jaar een aantal A-merken aan op het schap.

Reageer op dit artikel