nieuws

PepsiCo presteert met gezondere producten

Fabrikanten 1875

PepsiCo presteert met gezondere producten

PURCHASE – De gezondheidsslag van de Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo stuwt de omzetten.

Dat blijkt uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers. De omzet viel 5 procent hoger uit dan een jaar eerder.

Snacks PepsiCo volgestopt met groenten

Het bedrijf verlaagde onder meer het aantal calorieën in veel van zijn frisdranken. Ook werden snacks van PepsiCo vaker volgestopt met granen, fruit en groenten, waarmee het bedrijf met zijn producten beter aansluit bij de behoefte van de consument.

Invoering van suikertaks

PepsiCo kondigde in oktober aan het gebruik van toegevoegde suikers, maar ook zout verder te willen terugschroeven. De frisdrank- en snackproducent voelt daarbij de druk van steeds meer landen die een vorm van suikertaks invoeren voor ongezonde drankjes met veel suiker. Tegen 2025 wil PepsiCo dat minstens twee derde van zijn producten minder dan 100 calorieën aan toegevoegde suikers per 12 ounce (340 gram) bevatten.

Vooruitzichten lopende boekjaar

Verder menen kenners dat PepsiCo ietwat voorzichtig is over de vooruitzichten voor het lopende boekjaar. Volgens topvrouw Indra Nooyi heeft dat alles te maken met ‘macro-economische uitdagingen’, zo zei ze. PepsiCo verwacht een winst van 5,09 dollar per aandeel, minder dan de 5,15 dollar waar analisten door de bank genomen van uitgingen.

Geen schuldgevoel bij consument

PepsiCo haalt nu krap de helft van zijn omzet van in totaal 19,5 miljard dollar uit gezondere producten. Artikelen die bij consumenten geen schuldgevoel oproepen. Het gaat daarbij om drankjes met minder dan 70 calorieën per 12 ounces (355 ml) of snacks waarvan de hoeveelheid zout of verzadigde vetten is teruggebracht. Voorbeelden zijn het merk Propel dat water met een smaakje op de markt brengt, het sappenmerk Naked Cold Pressed en de snacklijn ‘Simply’.

Reageer op dit artikel