nieuws

KHN verwijt supers te stunten met bier

Fabrikanten 2134

KHN verwijt supers te stunten met bier

WOERDEN – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt het onverantwoordelijk dat supermarkten stunten met bier. Dat zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen naar aanleiding van berichtgeving van het CBS dat de bierprijs harder stijgt in de horeca dan in de retail.

‘Supermarkten gebruiken bier om klanten naar de winkel te lokken’, zegt Robèr Willemsen op de website van KHN. ‘Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krat van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is 6,66 euro. Supermarkten gebruiken bier als stuntartikel. KHN vindt dat onverantwoord’, aldus de voorzitter van de horecakoepel zonder daar verder op in te gaan.

Bier sneller duurder in horeca

Willemsen reageert daarmee op onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat de bierprijs in de retail veel minder hard stijgt dan in de horeca. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft berekend dat een biertje in de horeca in 2016 gemiddeld €2,43 euro kostte. Dat is €0,72 meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. Bier in de supermarkt is sinds 2006 maar €0,18 per liter duurder geworden, ofwel een stijging van 14 procent. Volgens Willemsen vergelijkt het CBS ‘appels met peren.’

Inkoop horeca duurder dan verkoop super

KHN: ‘De inkoopprijs van een liter bier is in de horeca bijna twee keer zo hoog als de verkoopprijs in de supermarkt Uit onderzoek van het vakblad Misset Horeca in 2015 blijkt dat de grote brouwers in tien jaar hun prijzen voor de horeca met wel 50-60 procent hebben verhoogd. Ook dit jaar verhogen de grote brouwerijen hun prijzen weer met ongeveer 3 procent’, aldus KHN op zijn website.

Horecabedrijven afhankelijk van brouwers

Dat de horeca zulke grote prijsverhogongen voor zijn kiezen krijgt, komt volgens Willemsen onder meer doordat horecabedrijven vaak gebonden zijn aan een brouwer en de reatil niet. Zo zijn veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden bier bij één brouwerij af te nemen. ‘Zo’n afnamebeding mag in principe maximaal 5 jaar duren maar als een ondernemer de locatie huurt van een brouwer duurt die binding volgens de KHN-voorman ‘eeuwig’. ‘Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs voor bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een ‘kale’ netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op die ‘kale’ prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt.’

Reageer op dit artikel