nieuws

Carlsberg rekent op Azië en minder kosten

Fabrikanten 909

Carlsberg rekent op Azië en minder kosten

KOPENHAGEN – Bierbrouwer Carlsberg verwacht dit jaar meer winst te maken door nog beter op de kleintjes te letten. Naast versnelde kostenbesparingen denkt de Deense concurrent van Heineken meer omzet te behalen in groeimarkten in Azië.

In 2016 wist het concern de operationele winst op eigen kracht met 5 procent op te voeren. Carlsberg voorziet voor dit jaar een winstgroei in dezelfde orde van grootte. Verder dragen wisselkoerseffecten naar verwachting €47 miljoen euro bij aan de winst. De Nederlandse topman Cees ’t Hart zette onlangs een omvangrijke reorganisatie in gang.

Nederlandse topman reorganiseerde

Daarbij werden onder meer banen geschrapt en brouwerijen gesloten. Ook liet Carlsberg markten waar de zaken moeizaam verliepen, zoals Finland, links liggen. Verder zijn de vooruitzichten voor de Russische biermarkt, waar Carlsberg marktleider is, positief. Ook is Carlsberg in verregaande onderhandelingen over een overname in Vietnam.

Bierbrouwer uit het noorden van Vietnam

Het gaat daarbij om de Hanoi Beer Alcohol Beverage Corp, dat nu nog een staatsbedrijf is. Met merken als Bia Ha Noi heeft die brouwerij een marktaandeel van zo’n 50 procent in het noorden van Vietnam. Carlsberg spreekt met de overheid in Vietnam over een deelname.

Reageer op dit artikel