nieuws

Jellinek: ‘Heineken bagatelliseert alcoholmisbruik’

Fabrikanten 2072

Jellinek: ‘Heineken bagatelliseert alcoholmisbruik’

AMSTERDAM – Pascal Gilet, algemeen directeur van Heineken, vertroebelt volgens verslavingskliniek Jellinek het maatschappelijk debat over alcoholgebruik.

Dat schrijven Floor van Bakkum en Jaap Jamin van Jellinek in een ingezonden opiniestuk aan Het Parool. Die krant had vorige week een groot interview met Gilet.

Gilet gaat in op roep om strengere maatregelen

‘In het interview gaat mijnheer Gilet in op de roep van deskundigen om strengere maatregelen die alcoholproblemen moeten voorkomen, zoals het invoeren van minimumprijzen, het verder verhogen van de accijnzen, het inperken van sportsponsoring door alcoholproducenten, het invoeren van een algeheel reclameverbod voor alcohol of het beperken van het aantal verkooppunten. Volgens Gilet hebben dergelijke maatregelen aantoonbaar geen effect. Het is volgens hem ook niet nodig dit soort maatregelen te nemen, want uit cijfers van de alcoholbranche zou blijken dat de meeste volwassenen die alcohol consumeren, dat op een verantwoorde wijze doen. Slechts een kleine groep volwassenen (8 procent) zou volgens hem niet verantwoord met alcohol omgaan’, schrijven Van Bakkum en Jamin.

‘Branche heeft al jaren zelfde strategie’

Volgens hen is de strategie van de alcoholindustrie al jaren dezelfde. ‘Het aantal probleemdrinkers in twijfel trekken, de eigen zelfregulering prijzen, de probleemdrinkers op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen en vooral niet de gezondheidsrisico’s van het eigen product benoemen.’

‘Heineken vertelt het halve verhaal’

Volgens Jellinek kiest Gilet er bewust voor om slechts het halve verhaal te vertellen en cijfers te presenteren die in het voordeel zijn van de alcoholindustrie. ‘Daarom de echte feiten op een rijtje. Hoewel veel mensen plezier beleven aan het drinken van alcohol, is het een stof met grote risico’s die zorgt voor veel individuele en maatschappelijke problemen. Dit is vaak onbekend bij het grote publiek. Volgens het CBS telt Nederland ongeveer 1,3 miljoen probleemdrinkers. Deze groep is veel groter dan de acht procent (800.000) van de heer Gilet’, staat in de brief.

‘Maatregelen hebben wel degelijk effect’

De voorgestelde maatregelen tegen alcoholmisbruik zijn volgens Jellinek wel degelijk bewezen effectief, betoogt de instantie. Gilet beweert het tegendeel. ‘Daarnaast blijkt uit onderzoek van het RIVM dat alcohol de samenleving elk jaar ongeveer 2,5 miljard euro kost. Het RIVM heeft ook onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten en baten van de verslavingszorg en in het bijzonder de cognitieve gedragstherapie. Hieruit blijkt dat deze vorm van verslavingszorg de samenleving miljoenen oplevert. Alcohol kost de samenleving dus miljarden euro’s. Preventieve maatregelen en behandeling van mensen die overmatig drinken leveren de samenleving juist miljoenen euro’s op. Dat zijn de feiten’, besluiten Van Bakkum en Jamin.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel