nieuws

Carlsberg ziet omzet licht stijgen

Fabrikanten 871

Carlsberg ziet omzet licht stijgen

KOPENHAGEN – Bierbrouwer Carlsberg heeft de omzet in het derde kwartaal licht weten op te voeren.

De Deense concurrent van Heineken deed met name goede zaken in Oost-Europa. De resultaten zijn reden voor de brouwer om ook de winstverwachting voor heel 2016 op te schroeven. In het eerste half jaar daalde de omzet van de brouwer door negatieve wisselkoerseffecten en een lagere verkoop in West-Europa, China en Rusland.

Kleine omzetstijging bij gelijk volume

Carlsberg rapporteerde woensdag een omzet van 17,5 miljard kroon (€2,4 miljard). Dat is 1 procent meer dan een jaar eerder. De omzet stijging komt door hogere prijzen, het bedrijf verkocht net zoveel bier als in dezelfde periode vorig jaar. In het tussentijdse handelsbericht werden geen winstcijfers vermeld.

West-Europa in de min

Hoewel de markt in West-Europa in het derde kwartaal groei liet zien, zag Carlsberg daar zowel de omzet als het verkochte volume met 4 procent dalen. Daar stond tegenover dat in Oost-Europa 10 procent meer bier aan de man werd gebracht, wat dankzij hogere prijzen 16 procent meer omzet opleverde.

Nieuwe strategie

Carlsberg wordt geleid door de Nederlander Cees ’t Hart, de voormalig topman van de zuivelreus Friesland Campina. De brouwer is bezig met een nieuwe strategie, onder meer om kosten te besparen. Ook wordt daarbij ingezet op verdere groei in Azië.

Reageer op dit artikel