nieuws

Tesco schrapt online tientallen Unilever-producten

Fabrikanten 1020

Tesco schrapt online tientallen Unilever-producten
EPA

LONDEN – De Britse marktleider Tesco heeft tientallen producten van Unilever verwijderd uit zijn websupermarkt. Aanleiding is een conflict over de scherpe val van het Britse pond onder invloed van het referendumbesluit over een Brexit.

Dat meldt het persbureau Reuters. Onder meer in het Verenigd Koninkrijk zeer populaire producten als Marmite en PG Tips zijn niet langer beschikbaar. Tesco heeft de qua omzet grootste websupermarkt in het land. Volgens Reuters is de onenigheid het duidelijkste signaal tot nu toe dat de val van de waarde van het pond leidt tot oplopende spanningen tussen leveranciers en afnemers. Door de val van de waarde van het pond staan de winstmarges op geïmporteerde producten onder druk.

Lees ook: Aldi en Lidl profiteren van Brexit >>

Houding Unilever irriteert supermarkten

Volgens Reuters is Unilever bezig de Britse supermarkten ervan te overtuigen dat prijsverhogingen noodzakelijk zijn, maar verzetten de winkelketens zich hier sterk tegen. Vooral omdat sommige van de door Unilever genoemde producten in het Verenigd Koninkrijk zelf worden gemaakt. ‘Wat echt een probleem is, is wanneer een toeleverancier als Unilever een breed scala aan hogere prijzen vraagt en er geen ruitme is voor onderhandelingen. Het is die houding die de supermarktketens irriteert’, zo wordt een bron aangehaald.

Prijsverhogingen horen bij normaal zaken doen

Volgens financieel topman Graeme Pithethly van Unilever hoort het verhogen van prijzen wanneer de kosten stijgen bij normaal zaken doen. Hij wilde echter bij de presentatie van de cijfers vanmorgen niet specifiek ingaan op het conflict met Tesco. Een woordvoerder van de supermarktketen stelt dat er op dit moment problemen zijn met de beschikbaarheid van een aantal Unilever-producten. Deze zijn online niet meer te koop, maar in de winkels nog wel. ‘We hopen dat het probleem snel opgelost is’, zo wordt de woordvoerder geciteerd.

Reageer op dit artikel