nieuws

Consumentenbond hekelt marketing A-merken

Fabrikanten 2054

Consumentenbond hekelt marketing A-merken

VOORBURG – De Consumentenbond haalt uit naar verschillende fabrikanten van A-merken die gebruik maken van kindermarketing.

‘Terwijl veel huismerken stoppen met kindermarketing op ongezonde producten, prijken er op ongezonde A-merkproducten nog volop vrolijke kinderidolen’, luidt de conclusie van een inventarisatie van de Consumentenbond.

Marketingtrucs van A-merken

‘A-merkfabrikanten blijven kinderen verleiden met ongezonde producten en weigeren halsstarrig hun slinkse marketingtrucs aan te passen. Daarom pleiten wij voor strenge regelgeving, zodat kinderreclame van álle ongezonde producten verdwijnt’, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

A-merken negeren regels staatsecretaris

Die A-merkfabrikanten negeren volgens de bond de oproep van staatssecretaris Van Rijn om maatregelen te nemen tegen het gebruik van kinderidolen op de verpakkingen. ‘Dat supermarkten nog steeds vol staan met ongezonde producten die worden aangeprezen door kinderidolen, toont aan dat de huidige afspraken over kindermarketing die fabrikanten met elkaar gemaakt hebben, niet afdoende zijn’, zegt de bond.

Hiaten in criteria

De bestaande regels voor kinderreclame, opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, zijn volgens de Consumentenbond veel te slap. Combée: ‘Op verpakkingen mogen fabrikanten bijvoorbeeld altijd kinderreclame maken en daar maken ze gretig gebruik van, zoals bij Cars Chocobars, Donald’s Chocoflippers en vlokken van Huisdiergeheimen. Daarnaast zitten er nog veel meer hiaten in de zelfregulering zoals te slappe voedingskundige criteria, waardoor fabrikanten gewoon reclame mogen maken voor producten met veel suiker of vet.’

Pluim voor Albert Heijn, Jumbo en Plus

In het artikel ‘zo pakken fabrikanten kinderen in’ in de Consumentengids gaat de bond dieper in op de resultaten van de inventarisatie. De Consumentenbond stelt ook dat supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo en Plus een goede stap hebben gezet, door te stoppen met kindermarketing op ongezonde huismerkproducten.

Reageer op dit artikel