nieuws

‘Gezonder’ PepsiCo presteert beter dan verwacht

Fabrikanten 1213

‘Gezonder’ PepsiCo presteert beter dan verwacht

CHICAGO – De Amerikaanse food- en drankengigant PepsiCo heeft een hogere omzet en winst geboekt in het afgelopen kwartaal dan verwacht. Een belangrijke factor was de groei van de verkopen van drankjes en snacks met minder calorieën en meer natuurlijke ingrediënten in de VS.

Dat blijkt uit donderdag uit gepresenteerde cijfers. Volgens PepsiCo komt inmiddels 45 procent van de netto-omzet van het bedrijf uit de verkoop van producten die bij consumenten geen schuldgevoel oproepen. Het gaat daarbij om drankjes met minder dan 70 calorieën per 12 ounces (355 ml) of snacks waarvan de hoeveelheid zout of verzadigde vetten is teruggebracht. Het gaat daarbij om het merk Propel dat water met een smaakje op de markt brengt, het sappenmerk Naked Cold Pressed en de snacklijn ‘Simply’. De onderneming maakte tevens bekend zijn assortiment gebakken chips internationaal sterker te gaan uitrollen.

Zuid-Amerika blijft een probleem voor de omzet PepsiCo

De onderneming profiteerde tevens van groei in Rusland, China en India, terwijl West-Europa ‘niet slechter’ werd. De Amerikaanse thuismarkt is echter nog altijd goed voor 60 procent van de concernomzet. De totale omzet van het bedrijf daalde met 2 procent naar 16,03 miljard dollar in het derde kwartaal. Dit komt vooral door de hoge inflatie in landen als Venezuela en Argentinië en de sterke dollar. De omzet was echter hoger dan analisten hadden verwacht. De nettowinst groeide fors naar 1,99 miljard dollar. Een jaar eerder was dat nog maar 533 miljoen dollar, maar toen werd er een forse reservering gedaan vanwege de problemen in Venezuela.

Kostenoperatie helpt bij verbetering bedrijfsresultaat

De onderneming zegt dat een grote kostenoperatie nog altijd voordelen oplevert. Deze operatie bestaat uit de sluiting van productiefaciliteiten, het simplificeren van de organisatiestructuur en investeringen in automatisering. De onderneming heeft zijn winstvoorspelling voor het hele jaar verhoogt met 7 cent naar 4,78 dollar per aandeel.PepsiCo is fabrikant van de Pepsi-frisdranken, maar ook het bedrijf achter merken als Mountain Dew, Gatorade, Tropicana, Cheetos, Quaker, Lays , Wakers en Aquafina.

Reageer op dit artikel