nieuws

Valuta en Venezuela raken omzet P&G

Fabrikanten 991

Valuta en Venezuela raken omzet P&G
Procter & Gamble

CINCINNATI – Procter & Gamble (P&G) heeft vorig kwartaal meer luiers, wasmiddelen, zeepjes, scheermesjes en tandenborstels aan de man gebracht dan een jaar eerder.

Negatieve wisselkoerseffecten en de impact van het vertrek uit Venezuela zetten echter een rem op de omzet van het moederbedrijf van onder meer Pampers, Gillette, Always, Braun en Vicks. P&G zag de omzet vorig kwartaal met 3 procent dalen naar 16,1 miljard dollar. Daarbij verkocht het concern 2 procent meer producten dan een jaar eerder.

Nettowinst van P&G verviervoudigd

De nettowinst verviervoudigde bijna naar 2 miljard dollar. Daarbij moet worden aangetekend dat de winst vorig jaar werd gedrukt door de afschrijving op de Venezolaanse activiteiten, die vanwege de diepe economische crisis in het land werden gestaakt.

Krimp minder sterk dan was verwacht

Door hogere marketinguitgaven, lagere opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen en een hogere belastingaanslag liep de met vorig jaar vergelijkbare winst vorig kwartaal wel terug. De krimp was echter minder sterk dan analisten hadden voorspeld.

Topman David Taylor tevreden over resultaten P&G

‘Het vierde kwartaal was opnieuw een periode van vooruitgang met goede groei. We zijn in alle te rapporteren segmenten autonoom gegroeid, we hebben de investeringen in innovatie en advertenties opgevoerd, wat werd gefinancierd door een sterke toename van de productiviteit’, aldus topman David Taylor.

Nog eens tien miljard in kostenreducties

Aandelen in het bedrijf noteerden rond het slot 1,2 procent hoger. De komende vijf jaar wil P&G nog eens tien miljard dollar in kostenbesparingen realiseren. Deze besparingen moeten vervolgens grotendeels worden geïnvesteerd in groeisegmenten.

Reageer op dit artikel