nieuws

Forse kritiek op inkoop van Jumbo

Fabrikanten

Forse kritiek op inkoop van Jumbo

DOETINCHEM – De kritiek op de inkoop van Jumbo neemt toe. A-merken zien dat de keten agressief inkoopt en te weinig rendement oplevert.

Dat melden verschillende A-merkleveranciers aan Distrifood.

Ettertje
‘Jumbo heeft zich ontwikkeld tot het ettertje van de klas’, zo verwoordt één van hen de veranderde houding van de keten als het gaat om inkoop. Het is een gevoel dat breed onder leveranciers wordt gedragen. Deze harde kritiek op Jumbo werd dit jaar overigens ook al objectief bevestigd in het  Industributie-onderzoek, waarin Jumbo zes posities in de overallwaardering daalt en 0,43 cijferpunt inlevert. Voor Industributie-begrippen is dat veel.

Inherente zwakte
Naast de grotere agressie in inkoop wijzen fabrikanten tegelijkertijd op de inherente zwakte van de formule. ‘Het is moeilijk om je investering in Jumbo terug te verdienen, simpelweg omdat ze niet of nauwelijks met aanbiedingen werken. Aanbiedingen leveren volumeverkoop op waarmee je je investeringen terugverdient.’ Alternatieve investeringen in het huisblad Hallo Jumbo en/of demonstraties op de vloer zijn nauwelijks terug te verdienen, aldus leveranciers. Een aantal leveranciers wijst er ook op dat de Jumbo-formule autonoom geen sterke groeier is. ‘Er zijn veel collega’s die de laatste jaren niet of nauwelijks groeien bij Jumbo’,  aldus een A-merkfabrikant. ‘Dat maakt zaken doen lastig’.

Herkennen
In een reactie stelt Ed van de Weerd, directeur commercie Jumbo: ‘Wij herkennen ons niet in dit beeld en doen geen uitspraken over individuele fabrikanten. Wat ons wel opvalt, zijn de opmerkingen over aanbiedingen. Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen. Ze hollen een merk eerder uit, dan dat ze versterken.’ Volgens Van de Weerd worden kosten voor promoties doorberekend in een hogere inkoopprijs. ‘Een hogere reguliere prijs zorgt voor minder regulier volume en dus voor meer druk op extra promoties. Het is daarom opvallend dat veel producenten deze kortetermijnwerkwijze nastreven en steeds weer over de promotie van vorig jaar heen moeten gaan.’

 

Reageer op dit artikel