nieuws

Verkopen Procter & Gamble trekken aan

Fabrikanten

Verkopen Procter & Gamble trekken aan

CINCINNATI – De Amerikaanse producent van schoonmaakmiddelen en drogisterijartikelen Procter & Gamble (P&G) heeft afgelopen kwartaal weer meer verkocht dan een jaar eerder.

Procter & Gamble, een rivaal van het Brits-Nederlandse Unilever, meldde dinsdag een groei van de vergelijkbare omzet met 2 procent. In de voorgaande periode was, afgezien van valutaschommelingen en veranderingen in het productaanbod, nog sprake van een verkoopafname. Dat was niet meer voorgekomen sinds de zware recessie in 2008 en 2009.

Dure dollar
Ondanks het herstel in de laatste maanden van 2015 zag de eigenaar van merken als Pampers, Ariel, Gillette, Always en Oral-B de gerapporteerde omzet met 9 procent afkalven tot $16,9 miljard dollar (€15,6 miljard). Die daling is voornamelijk het gevolg van de dure dollar. Die zorgt ervoor dat inkomsten die in vreemde valuta’s worden behaald, in dollars minder opleveren.

Hogere winst
De nettowinst in het afgelopen kwartaal, het tweede van het gebroken boekjaar van P&G, kwam uit op 3,2 miljard dollar. In de vergelijkbare periode een jaar eerder hield het bedrijf onder de streep 2,4 miljard dollar over. De winst- en omzetprognoses voor het gehele boekjaar blijven ongewijzigd. Wisselkoerseffecten blijven de omzet drukken, hoewel de vergelijkbare verkopen licht groeien. De cijfers zorgden voor een koersstijging van 2 procent voor het aandeel van de fabrikant.

Reageer op dit artikel