nieuws

‘Leveranciers moeten vechtlust tonen’

Fabrikanten

‘Leveranciers moeten vechtlust tonen’

DOETINCHEM – Leveranciers moeten, veel meer dan in het verleden, risico’s nemen en onderscheid bieden wil de supermarktomzet groeien. Online komt in een versnelling.

Met die verwachtingen gaan topmannen Jan Brouwer (Plus), Koen Slippens (Sligro), Wouter Kolk (Albert Heijn) en Frits van Eerd (Jumbo) het komende jaar in.

Impact op de winkelvloer
‘We verwachten van toe-leveranciers dat zij vechtlust tonen, risico’s durven nemen, onderscheid bieden en impact maken op de winkelvloer’, zegt topman Jan Brouwer van Plus. Koen Slippens: ‘Na jaren van afpellen en uitkleden moeten we durven niet meer alleen op de P van prijs te gaan zitten. Anders wordt het wel een heel kaal landschap.’ Albert Heijn-voorman Wouter Kolk: ‘We zoeken aansluiting bij partijen die transparant en innovatief durven te zijn, gaan voor de beste kwaliteit voor een goede prijs en kritisch kunnen zijn op de kosten.’ Frits van Eerd (Jumbo) sluit zich daarbij aan. Hij spreekt over ‘verbindingen’ tussen formule en leverancier om ‘de keten op een hoger niveau te brengen’. De vier topmannen doen hun uitspraken in het magazine De Top, dat Distrifood samen met Foodmagazine uitbrengt.

Heel boeiend
Ook retailprofessors Gino Van Ossel en Laurens Sloot zien 2016 als het jaar van de waarheid waarin toegevoegde waarde en niet de prijsconcurrentie formules tot winnaar zal maken. Van Ossel: ‘2015 is een scharnier-jaar, waarin de economie aantrekt, AH weer groeit, Jumbo zijn overnames verwerkt, het gros van de markt een webshop in de lucht houdt en Lidl zich moet bezinnen op nieuwe groeipaden. 2016 belooft in die zin heel boeiend te worden.’ Laurens Sloot: ‘2015 was het jaar waarin bleek dat onderkantmarktproposities als Ok€ en AH Basic niet het antwoord zijn om de groei van Lidl te stoppen. It’s about added value.’

Picnic
2016 wordt het jaar waarin de webshop volwassen moet worden. Sloot: ‘Picnic zorgt ervoor dat een passief e-commercebeleid niet langer houdbaar is.’ Brouwer geeft aan dat Plus de online-investeringen gaat versnellen: ‘Service alleen is onvoldoende. De lat moet en kan hoger.’ Kolk: ‘Er is een shift in belevering. We kopen onze boodschappen niet alleen meer in onze vertrouwde winkel, maar in toenemende mate ook online en kiezen voor een shopvariant die het beste bij het levensritme past. 2015 was natuurlijk ook het jaar van de Allerhande Box waarmee we naast kwaliteit nu ook gemak bieden.’ Van Eerd: ‘We geloven in omnichannel en verwachten dat dáár de groei zit.’ Slippens: ‘Expansie naar België, Emté 3.0 maar ook Sligro online zullen zeker bij onze prioriteiten in 2016 staan.’

Reageer op dit artikel