nieuws

ABN Amro rekent op groei foodindustrie

Fabrikanten

ABN Amro rekent op groei foodindustrie

AMSTERDAM – De analisten van ABN Amro voorzien goede jaren voor de levensmiddelenindustrie. De combinatie van de aantrekkende economie en de veranderende consumententrends bieden volop kansen voor extra omzet.

Dat blijkt uit een vandaag verschenen Sectoranalyse van de bank. ‘De Nederlandse economie doet het goed. Het herstel wordt breed gedragen en de consumptieve bestedingen nemen weer toe. Dit is ook terug te zien aan de toenemende uitgaven aan levensmiddelen’, schrijft de bank. ‘Voor de  omzetontwikkeling in de voedings- en drankenindustrie is dit ook positief nieuws. Ondanks dat het groeicijfer nog onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt, lijkt de weg omhoog te zijn ingezet.’

Bezettingsgraad
Nog niet alles is echter positief voor de foodindustrie. ‘De bezettingsgraad is weliswaar gestegen naar boven de 80%, maar bevindt zich nog niet op pré-crisisniveau.’ Er liggen de komende jaren echter volgens ABN Amro voldoende kansen voor verdere groei. ‘ Zo zet een aantal trends zich versterkt voort, zoals de vergrijzing, de stijging van het aantal eenpersoons huishoudens en de groeiende behoefte aan een verantwoord eetpatroon. Hierop kan de sector inspelen door bijvoorbeeld kleinere porties aan te bieden met een grotere variëteit. Met nieuwe verpakkingstrends kunnen zij daarnaast tegemoetkomen aan de behoefte aan gemak, bijvoorbeeld door te focussen op eenvoud, eetgemak, draagbaarheid en afgemeten porties’, aldus ABN Amro.

Blijven investeren
Daarbij kan de foodindustrie volgens de bank niet om de groei van het online kanaal om. ‘Dit stelt onder meer eisen aan producenten op het gebied van logistiek, houdbaarheid en verpakkingen.’ Het onder meer daarom van belang dat bedrijven blijven investeren. ‘Zo is op het gebied van kwaliteit nog veel te winnen door in te zetten op de traceerbaarheid van producten, het optimaliseren van processen en het verkorten van de keten. Het vergroten van transparantie is hierbij volgens ABN Amro cruciaal. Ook hebben consumenten een onverminderde interesse in duurzaamheid.’

Reageer op dit artikel