nieuws

China raakt winstgevendheid van Danone

Fabrikanten

China raakt winstgevendheid van Danone

PARIJS – De zaak rond het merk Dumex in China heeft de winstgevendheid van zuivelgigant Danone in het afgelopen halfjaar geraakt. Het bedrijf wist wel meer omzet te boeken.

Dat blijkt uit vanmorgen vrijgegeven cijfers. Dumex is één van de merken in China die werd geraakt door een voedselschandaal, waarna Danone pogingen om het merk nieuw leven in te blazen liet varen en koos voor een groter belang in het Chinese zuivelbedrijf Mengniu. Hiertoe nam Danone een voorziening van €398 miljoen. De nettowinst daalde daardoor in de eerste zes maanden van dit jaar van €608 naar €416 miljoen.

Omzetontwikkeling
De fabrikant achter zuivelmerk Activia, watermerk Evian en Nutricia zag de omzet in het tweede kwartaal echter met 4,5 procent toenemen tot €5,9 miljard. Dit is ongeveer wat analisten hadden verwacht. Het omzetverlies in de grootste divisie van Danone, verse zuivel, werd meer dan goedgemaakt met sterke groei in de divisies babyvoeding, water en medische voeding.

Moeilijke omstandigheden
Het Franse concern verwacht voor het tweede deel van het jaar aanhoudende moeilijke en instabiele economische omstandigheden, maar rekent er toch op over het hele jaar een autonome groei in verkopen van tussen de 4 en 5 procent te kunnen boeken.

Reageer op dit artikel