nieuws

Wessanen scoort met natuurvoeding

Fabrikanten

Wessanen scoort met natuurvoeding

AMSTERDAM – Levensmiddelenconcern Wessanen heeft de winst flink zien stijgen in het tweede kwartaal bij een vrijwel gelijkblijvende omzet. Vooral de divisie natuurvoeding deed het een stuk beter dan vorig jaar.

Dat blijkt uit vanmorgen gepresenteerde cijfers. De winst in de Branded-divisie, waaronder de natuurvoedingsactiviteiten vallen, kwam uit op €8 miljoen, tegen een verlies van €1,3 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar. De verkoop van groothandel Natudis met de winkelketen Natuurwinkel en de diepvriesdivisie Izico leverden een extra resultaat op, waardoor de nettowinst van het hele concern in het tweede kwartaal uitkwam op €41 miljoen.

Markt voor gezond groeit
De omzet over het tweede kwartaal voor Wessanen bleef met €142,9 miljoen bijna stabiel. Branded zag op autonome basis de omzet met 0,2 procent afnemen. Onderliggend, exclusief wisselkoerseffecten en andere eenmalige kosten, steeg de omzet bij de tak echter met 4 procent. Volgens topman Christophe Barnouin groeit de markt voor gezonde producten nog altijd, ondanks de economische tegenspoed in Europa.

Oorlogskas
De Amerikaanse drankendochter ABC, probleemkind binnen Wessanen, boekte dankzij kostenbesparingen winst in het tweede kwartaal. Hoewel de dochter in de tweede helft van het jaar naar verwachting weer verlies gaat lijden, moet de optelsom over het hele jaar toch positief blijven. Verkoop van de divisie is op dit moment nog geen optie. Wessanen stelde eerder te beschikken over een oorlogskas van tussen de €50 en €100 miljoen voor overnames.

Reageer op dit artikel