nieuws

Merken top 100: ‘kleintjes groeien

Fabrikanten

Merken top 100: ‘kleintjes groeien
Distrifood

ZALTBOMMEL – De lichte omzetgroei in de supermarkt komt vooral van vers én van de kleinere merken. Dit blijkt uit de merken top 100 van Foodmagazine. De grote merken laten een minimale groei zien. Het is de kleinste groei in de afgelopen vier jaar en opnieuw langzamer dan de markt.

De honderd grootste merken in de 
supermarkt zijn het afgelopen jaar 0,3 procent in omzet gegroeid. Dat is een stuk lager dan de 1,5 procent die de totale omzet in de supermarkt doormaakt, en ook lager dan de Top 100 in 2010, 2011 en 2012 (respectievelijk 1,0, 2,1 en 1,6 procent).

Top100
De Top 100 over 2013 is goed voor €7,8 miljard, 23 procent van de supermarktomzet. De zuinige consument is debet aan het matige supermarktresultaat. Ondanks de zeer zware promotiedruk in 2013, is die klant toch minder gaan kopen. Maar waar de merken voorheen last hadden van de sterker presterende huismerken in houdbaar, komt de 
belangrijkste bijdrage aan de groei nu van vers (agf, vlees en brood) en van merkartikelen die buiten de top 100 vallen.

Kleinere merken
De kleinere merken op plaats 101 tot en met 300 in het marktonderzoek weten met 2 procent wél redelijk te groeien. Het jaar 2013 wordt gekenmerkt door een ongekend hoge promotiedruk. Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI Nederland: ‘De belangrijkste groeidrijvers van de merken in de lijst die wél een bovengemiddelde groei laten zien, zijn prijsstijgingen (accijnzen en doorberekende grondstofprijsstijgingen), relevante 
innovaties zoals bij Milka, Bolletje, Lay’s en Hertog, distributie-uitbreiding (Bio+) en het consistent bouwen aan merklading op kwaliteit, pure producten en genieten, 
zoals bij Hertog Jan, Almhof, Alpro, Old Amsterdam en Beemster.’

Campina
Campina is opnieuw het grootste merk in de Nederlandse supermarkten, Campina daalt €7 miljoen in omzet, voornamelijk door de algehele daling in zuivelconsumptie. Nummer twee Marlboro stijgt licht door accijnzen, maar aangezien de accijnsverhoging voor dit jaar is uitgesteld, waarschijnlijk nog niet genoeg om Campina volgend jaar al voorbij te gaan.
Lees Foodmagazine voor de complete lijst en alle achtergronden.

Reageer op dit artikel