nieuws

Wessanen scoort goed in supermarkt

Fabrikanten

Wessanen scoort goed in supermarkt

AMSTERDAM – De afdeling Grocery blijft de best presterende tak van natuurvoedingsconcer Wessanen. De toeleverancier van supermarkten zag de omzet in het eerste kwartaal met 6,8 procent toenemen tot €70,9 miljoen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Wessanen naar buiten heeft gebracht. De eigen winkels van het bedrijf, waaronder Natuurwinkel, deden het minder. De autonome omzet nam met 1,5 procent af tot €52,8 miljoen. Het bedrijf heeft onder meer last van het vertrek van een grote groep winkeliers in het verleden.

Concernwinst

Als geheel deed Wessanen het goed. De nettowinst van Wessanen kwam uit op €5,1 miljoen, tegen 1,7 miljoen in het eerste kwartaal van 2012. Het genormaliseerd operationeel resultaat bedroeg €9,3 miljoen, tegen 2,9 miljoen vorig jaar. De omzet ging met circa 1 procent omhoog tot €172,5 miljoen, tegen €170,6 miljoen een jaar geleden.

Franse overname

Wessanen, die onder meer de merken Zonnatura, Merza en de Rit in bezit heeft, kondigde vrijdag ook aan het Franse natuurvoedingsbedrijf France Alter Eco over te nemen. Financiële details van de acquisitie werden niet gegeven. France Alter Ego verkoopt circa 100 producten in zowel supermarkten als natuurvoedingswinkels en heeft een jaaromzet van ruim 16 miljoen euro. De Noord-Amerikaanse activiteiten van France Alter Ego komen niet in handen van Wessanen.

Diepvriestak

Diepvriestak IZICO, recent gevormd uit een fusie van Beckers Benelux en Favory, is volgens Wessanen goed op weg om een bedrijf te worden en boekte een omzetstijging van 1,4 procent. De Amerikaanse drankentak ABC zag de omzet juist met bijna 9 procent dalen.

Reageer op dit artikel