nieuws

Top 100-merken houden marktgroei niet bij

Fabrikanten

DOETINCHEM – De groei van de Top 100 van grootste A-merken is lager dan die van de markt. Private label, inclusief vers, is de grote winnaar in 2012.

Top 100-merken houden marktgroei niet bij

Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van Foodmagazine en het onderzoeksbureau SymphonyIRI. De markt is afgelopen jaar met 2,2 procent gegroeid, terwijl de honderd A-merken gemiddeld maar met 1,6 procent groeiden. Private label, inclusief vers, zag de omzet met 4,7 procent toenemen, zo blijkt uit de cijfers.

Trend is overduidelijk
‘Het is beter dan 2010 toen de Top 1000 slechts 1 procent in omzet toenam, maar wel weer iets slechter dan in 2011. In dat jaar was de groei van de top 100 2,1 procent. Maar de trend is overduidelijk. Als we langjarig kijken naar de periode 2003-2012 dan stijgt het private lable zelfs met 7 procent, terwijl de merken met maar iets meer dan 1 procent toenemen’, aldus Ronald Laureijsen van SymphonyIRI.

Campina blijft op één
In de top tien van de ranglijst zijn niet veel verschuivingen. Campina blijft, ondanks een index van 98,5, de nummer één met een omzet van €399,8 miljoen. Marlboro (€379,5 miljoen) en Douwe Egberts (€347,1 miljoen) blijven de nummers twee en drie. Met een omzetstijging van meer dan 8 procent nadert Douwe Egberts wel de andere twee. Dr. Oetker zag de omzet zelfs met bijna 12 procent toenemen en steeg van de achtste naar de zevende plaats met een omzet van €182,4 miljoen.

Reageer op dit artikel