nieuws

Heinz profiteert van promoties

Fabrikanten

Heinz profiteert van promoties

PITTSBURGH – De Amerikaanse producent van consumentenproducten H.J. Heinz heeft in het afgelopen kwartaal de omzet en winst sterker dan verwacht zien toenemen dankzij promoties.

Dat bleek uit de donderdag

gepubliceerde vierdekwartaalcijfers van het gebroken boekjaar

2009/2010. Het concern waarschuwde wel dat de resultaten dit jaar onder

druk zullen staan door sterke valutaschommelingen.


Ketchupmerk

Heinz, bekend

van onder meer het gelijknamige ketchupmerk, verhoogde aan het einde

van 2009 de promotieacties. Dat in reactie op het gedrag van

consumenten, die de veelal duurdere Heinz-producten omruilden voor

goedkopere (huismerk)artikelen. Bovendien verlaagden veel winkelketens

de prijzen om consumenten te stimuleren te blijven kopen. De promoties

hebben de omzet een duw gegeven, aldus Heinz.


Afgelopen kwartaal

De winst kwam in

het afgelopen kwartaal uit op 192,4 miljoen dollar (156,9 miljoen

euro), ofwel 60 dollarcent per aandeel. Een jaar eerder hield Heinz

175,1 miljoen dollar, ofwel 55 dollarcent per aandeel, onder de streep

over. Analisten waren uitgegaan van 59 dollarcent per aandeel. De omzet

steeg met 8,3 procent tot 2,72 miljard dollar (2,22 miljard euro).

Reageer op dit artikel