nieuws

Waardering voor buitendienst groeit

Fabrikanten

Waardering voor buitendienst groeit

ROTTERDAM – Supermarkten zijn toenemend tevreden over de buitendiensten van
fabrikanten. Het gemiddelde waarderingscijfer is in 2007 gestegen naar een 7,4.
Vorig jaar kregen de buitendienstmedewerkers nog een rapportcijfer van
7,3.


Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de beste

‘Buitendienst van het Jaar’ Distrifood in samenwerking met Integron Performance

Management. ‘De groei van 0,1 punt naar een 7,4 moet gezien worden als een

significante verbetering’, zegt Stephan van Gelder, managing director bij

Integron. ‘Van de in totaal 65 buitendiensten die zijn beoordeeld zijn er 31

vooruitgegaan, 21 kregen een lagere beoordeling en twee een gelijk rapportcijfer

dan vorig jaar.’

BeoordelenHet onderzoek naar de Buitendienst van het

jaar wordt verricht onder supermarkten groter dan 400 vierkante meter vvo die

regelmatig buitendienstmedewerkers ontvangen. In 2006 kwamen daarvoor 1526

supermarkten voor in aanmerking, dit jaar is het onderzoek verricht onder 1928

supermarkten. Diegene die bij de supermarkten de buitendienst ontvangt,

meestal de ondernemer of de bedrijfsleider, beoordelen de buitendiensten op

kwaliteitsaspecten. Het gaat daarbij om zaken als professionele uitstraling,

klantgerichtheid, kennis en categorymanagement, aanbieden van acties, geven van

juiste informatie en nakomen van afspraken. Meest

vooruit
De categorie die in waardering het meest vooruit is gegaan

is zuivel/kaas. Het rapportcijfer steeg van 7,33 in 2006 naar 7,52 dit jaar. De

buitendiensten in de categorieën agf en brood kregen een fors lagere

beoordeling. Het rapportcijfer daalde van 7,63 naar

7,23. Betere scoresDe punten professionele

uitstraling en nakomen afspraken hebben in het nieuwe onderzoek duidelijk betere

scores. ‘De professionele uitstraling van een buitendienst zegt iets over de

slagvaardigheid. Daarom is dit van groot belang. Het nakomen van afspraken is de

nummer één verwachting in de zakelijke dienstverlening. Door de ondernemers

wordt dat punt ook het meeste gewaardeerd’, aldus Van Gelder, ‘fabrikanten zijn

zich er steeds meer van bewust dat het nakomen van afspraken belangrijk is, dat

zijn ze gaan voelen. Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten daarin beter

gehoord worden: afspraak is nu afspraak.’

Groei buitendienstenHet aantal onderzochte

buitendiensten is dit jaar met twaalf gegroeid naar 65. Supermarkten mogen

buitendiensten alleen maar punten geven als ze ook echt door die fabrikant zijn

bezocht. Nedac Sorbo is de actiefste van alle buitendiensten, zo blijkt. 80

Procent van de ondervraagde supermarkten heeft de Sorbo-buitendienst op bezoek

gehad, waarmee het bedrijf de hoogste penetratiegraad heeft. Kraft Foods komt

met 14 procent op de laatste plaats qua aantal

winkelbezoeken. MaatkostuumDe

Integron-directeur ziet de rol van de buitendienst in de toekomst belangrijker

worden. ‘De prestaties van de buitendiensten zitten in het goede verzet. In de

toekomst zullen supermarkten een maatkostuum met acties eisen om zich lokaal te

kunnen onderscheiden. Fabrikanten moeten werken naar een tailormade oplossing

voor de verschillende formules.’Ondanks dat de markt continue in beweging

is, is de vraag van de supermarkten aan fabrikanten nog altijd dezelfde. ‘Het is

eigenlijk heel simpel. De eerste verwachting is dat fabrikanten met acties komen

die veel omzet opleveren en veel volk trekken. Daarna komt de vraag naar

informatie over schap en category.’ Foto: Stephan van Gelder,

managing director Integron Performance Management, leidde het onderzoek voor de

Buitendienst van het Jaar.

Reageer op dit artikel