nieuws

Merk Heineken groeit in alle regio’s

Fabrikanten

Merk Heineken groeit in alle regio’s

AMSTERDAM – Bierbrouwer Heineken heeft een goed
jaar achter de rug. In alle markten groeide het bedrijf met als resultaat een
9,6 procent hogere omzet tot 11,83 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat klom 42,7 procent tot 1,83 miljard euro waar

analisten hadden gerekend op 1,6 miljard. De nettowinst klom met bijna 60

procent dankzij een buitengewone bate van 291 miljoen euro tot 1,2 miljard

euro.

Sterk jaar

‘Dit was een sterk jaar voor Heineken’, aldus bestuursvoorzitter

Jean-Francois van Boxmeer woensdag in een schriftelijke verklaring. ‘De sterke

groei van het Heineken merk in alle regio’s staat als altijd centraal. De groei

wordt gedreven door de introductie van Heineken light. De prestaties van het

merk in 2006 laten de immense waarde zien, waarmee we ons blijven onderscheiden

van al onze concurrenten.’

Overnames Van de gerapporteerde omzetstijging van

9,6 procent bereikte Heineken 7,1 procent op eigen kracht. De rest kwam

van overnames. In totaal verkocht het bedrijf 11,3 procent meer bier met een

volume van 111,9 miljoen hectoliter. De sterkste groei zag de onderneming in Afrika

en het Midden-Oosten, waar bijna 15 procent meer bier werd verkocht met een

volume van 13,3 miljoen hectoliter. In Centraal en Oost-Europa steeg het volume

met 8,1 procent tot 46,9 miljoen hectoliter.

Heineken meldde dat de intrgratie van tien brouwerijen in Rusland sneller

is verlopen dan verwacht. Het merk Heineken doet het er erg goed. De regio

Centraal en Oost-Europa droeg 364 miljoen euro bij aan het

bedrijfsresultaat.

Marktaandeel

In Nederland zag de bierbrouwer de volumes iets zakken, terwijl de omzet

juist iets steeg. Volgens de onderneming steeg het marktaandeel licht.

Concurrent Grolsch meldde dinsdag juist een klein verlies aan marktaandeel in

Nederland.

In de Verenigde Staten was de introductie van Heineken Premium Light een

succes. Het lichte biertje droeg 680.000 hectoliter bij aan het volume, 70

procent meer dan verwacht. Voor dit jaar verwacht de brouwer meer dan 1 miljoen

hectoliter te verkopen. Daar staat tegenover dat Amstel Light juist 8,6 procent

inzakte.

Innovaties

Het bedrijf moet het ook hebben van innovaties. Omdat er in bier weinig te

innoveren valt, komt het dan vooral van verpakkingen. Zo verkocht Heineken vorig

jaar 5,4 miljoen tapvaatjes. In Nederland een systeem geïntroduceerd, waarmee

bier op een veel lagere temperatuur dan normaal wordt geserveerd. Volgens de

brouwer drinkt dat makkelijker. Verder werden er 62.000 David tapsystemen

geïnstalleerd.

De bierbrouwer heeft ook een kostenbesparingsprogramma lopen dat vorig jaar

114 miljoen euro opbracht. De projecten die nu nog lopen moeten eind 2008 een

besparing van 450 miljoen euro opleveren.

Verwachting

Heineken verwacht voor 2007 dat de autonome nettowinstgroei 10 tot 13

procent hoger uitkomt dan in 2006. De wereldwijde biermarkt blijft groeien.

Dankzij het sterke merk Heineken wordt de omzet en de winst extra gestimuleerd.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we het momentum van dit jaar ook in de toekomst

kunnen vasthouden’, aldus bestuursvoorzitter Van Boxmeer. ‘En dat we van

Heineken een echte, prestatiegedreven organisatie kunnen

maken.’

Reageer op dit artikel