nieuws

Campina aan kop Merken Top 100

Fabrikanten

DOETINCHEM – Campina is het grootste merk in de Nederlandse supermarkten en daarmee de nummer één van de Merken Top 100 2008 van bureau IRI Nederland.

Campina aan kop Merken Top 100

Het is de elfde keer dat IRI Nederland het overzicht van de omzetten van de grootste merken in de Nederlandse supermarkten heeft samengesteld. Campina is het enige merk met meer dan 400 miljoen euro supermarktomzet (426 miljoen). Met een voorsprong van 124 miljoen euro is Campina bijna anderhalf keer zo groot als Marlboro, het tweede merk uit de lijst. Dat meldt Foodmagazine.  

Marktaandeel

De grote A-merken in de Nederlandse supermarkten zijn vorig jaar met 5 procent in omzet gegroeid. De totale omzet van de supermarkten nam in dezelfde periode echter met 7 procent toe. Dat betekent dat de A-merken opnieuw marktaandeel hebben ingeleverd aan de huismerken van de supermarkten.  

Grondstofprijzen

Van de 100 grootste merken zijn er 73 in omzet gegroeid. ‘Dat lijkt een mooi resultaat’, stelt Ronald Laureijsen van IRI Nederland, ‘maar de winkelmerken zijn wéér harder gegroeid en wisten er weer een procentje omzetaandeel bij te krijgen. Daarbij komt ook nog eens, dat de groei bij veel A-merken mede wordt veroorzaakt door gestegen grondstofprijzen, zoals in zuivel, kaas en graan, of door accijnzen.’  

Stijgers

Het merk Dr. Oetker komt nieuw binnen in de top tien, ten koste van biermerk Amstel. Dr. Oetker heeft veel succes met zijn diepvriespizza’s. Andere A-merken die het opvallend goed doen, zijn Beemster (van plek 99 in 2007 naar 67), Lipton (van 98 naar 81), Edet (van 84 naar 69), Chocomel (van 63 naar 50) en Hak (van 40 naar 34). Ook enkele tabaksmerken groeien sterk in hun supermarktomzet, zoals Lucky Strike, John Player Special en Pall Mall.  

Reageer op dit artikel