nieuws

Gevecht brouwers om bierdrinker

Fabrikanten

Gevecht brouwers om bierdrinker

AMSTERDAM – De Nederlandse bierbrouwers vechten al vele jaren tegen de
dalende consumptie van bier. Ondanks de introductie van nieuwe flesjes,
thuistapsystemen en nieuwe smaken neemt de populariteit van het goudgele vocht
steeds verder af.


In 1990 piekte de bierconsumptie met 90 liter per hoofd van de bevolking.

Vanaf dat moment zette een daling in. Vorig jaar dronk de gemiddelde Nederlander

volgens het Centraal Brouwerij Kantoor 77,4 liter bier. Vooral tussen 1990 en

1995 nam de bierconsumptie flink af. In die periode zakte die met 4,2 liter per

hoofd van de bevolking tot 85,8 liter per persoon in 1995.

Wijn en mixdrank

Volgens Koninklijk Horeca Nederland, de branchevereniging van

horecabedrijven, zijn er twee belangrijke redenen waardoor mensen minder bier

willen. Er is een verschuiving naar andere dranken als wijn en mixdranken.

Verder neemt het aandeel Nederlanders die vanuit geloofsovertuiging geen alcohol

drinken toe.

Nieuwe verpakkingen

Bierbrouwers proberen het verlies goed te maken door allerlei maatregelen.

Zo worden er reorganisaties doorgevoerd om kosten te besparen. Met nieuwe

verpakkingen kan de prijs omhoog. Zo is het bier uit de vaatjes van de

Beertender bijna twee keer zo duur in vergelijking met bier uit een flesje.

Heineken wil een nieuwe markt aanboren door zich te gaan richten op vrouwen. En

uiteraard verhogen de brouwers waar mogelijk hun prijzen. In de supermarkten

hebben die prijzen de afgelopen jaren zwaar onder druk gestaan door de

prijzenslag die er woedde. In de horeca werden juist goede winsten gerealiseerd.

Dominantie biermarkt

De Nederlandse markt wordt volgens Koninklijk Horeca Nederland gedomineerd

door de vier veroordeelde bierbrouwers. Heineken heeft met de merken Heineken,

Amstel en Brand ongeveer de helft in handen. InBev, met de merken Dommelsch,

Oranjeboom, Hertog Jan en Jupiler, heeft een marktaandeel van circa 20 procent.

Grolsch uit Enschede bedient ongeveer 12 procent van de markt en Bavaria 8

procent. Samen is dat 90 procent.

Eigen regio

De merken zijn traditioneel zeer sterk vertegenwoordigd in hun eigen regio.

Een Tukker zweert bij Grolsch. In de omgeving van Eindhoven staat Bavaria op

tafel en Brand is het bier waar Limburg trots op is. Heineken is koning in

Noord-Holland en Amstel wordt vooral veel gedronken op plekken waar geen

brouwerij domineert.

Uit het jaarverslag van het Centraal Brouwerij Kantoor blijkt dat de

accijnsopbrengst uit de bierverkopen vorig jaar uitkwam op 319 miljoen euro.

Nederlanders dronken gezamenlijk 12,7 miljoen hectoliter bier.

Reageer op dit artikel