artikel

‘Klant kiest voor 0.0-bier als variant op wijn of frisdrank’

Fabrikanten 897

‘Klant kiest voor 0.0-bier als variant op wijn of frisdrank’
Foto's: Herbert Wiggerman

ZOETERWOUDE- Verschillende supermarkten hebben sinds begin dit jaar een 0.0-zone binnen de bierafdeling. Heineken is het brein achter dit alcoholvrije initiatief. Evelien Sanders, directeur retail Heineken Nederland, legt uit waarom het A-merk deze stap heeft genomen. ‘De verkoop is de laatste jaren met meer dan 25 procent gestegen.’

Wat was de aanleiding voor een aparte alcoholvrijezone in de supermarkt?

‘We zien dat klanten steeds meer kiezen voor gezondheid en welzijn. Je kunt gezondheid niet eens meer een trend noemen, maar een ontwikkeling die almaar groeit. En ook de bierklant zien we steeds vaker andere, bewustere keuzes maken. Ze beschouwen 0.0-bier als een goed alternatief voor bier met alcohol. Daarnaast zien we dat de verkoop van alcoholvrij bier de afgelopen jaren met meer dan 25 procent is gestegen. En daar hebben we als Heineken een mooie rol in gehad. Dat zie je terug in ons portfolio en met de 0.0-zone.’

Hoe communiceert Heineken de 0.0-zone op de winkelvloer?

‘Bij het bierschap of een andere passende plek in de winkel staat allereerst een display met daarop de benaming 0.0-zone. Op de display is er ruimte voor alle alcoholvrije producten uit het Heineken-portfolio. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Heineken 0.0, Amstel Radler 0.0 en Brand Weizen 0.0. Binnen de bierafdeling is een deel van het schap ingeruimd voor alleen alcoholvrije varianten. Op de winkelvloer zit een 0.0-vloersticker die wijst op het assortiment. Ook zitten er aan het schap wobblers bevestigd die duidelijk maken dat dit de plek is voor alcoholvrij bier. Daarnaast hebben we speciale koelingen in de winkels met daarin koud 0.0-bier.’

In welke supermarkten is de 0.0-zone te vinden?

‘Heineken introduceert de 0.0-zones bij alle supermarktformules in Nederland. Supermarkten stemmen vervolgens de 0.0-afdeling af op de grootte van de winkel of het format. Daarnaast introduceren we ook 0.0-zones in de horeca. Je ziet dat de groei van alcoholvrij zich zowel in stedelijke als in landelijke gebieden ontvouwt en dat zorgt er voor dat de 0.0-zone inmiddels in winkels in alle hoeken van het land is te vinden.’

Wanneer is Heineken begonnen met de 0.0-zones?

‘We hebben gekozen voor het begin van het jaar, omdat dat ook de tijd is van de goede voornemens. Januari is de maand waarin klanten vaker kiezen voor het inlassen van een alcoholvrije periode. Zodoende waren we sinds januari al flink aanwezig met 0.0-zones in supermarkten.’

Was het moeilijk om in het bierschap ruimte creëren voor dit assortiment?

‘Er staat duidelijk veel druk op het bierschap. Het is zeker niet het makkelijkste schap wat betreft het creëren van ruimte. De vraag die voor ons en voor de supermarkten geldt is: hoe kunnen klanten hun bier het beste vinden? We zien dat klanten steeds meer alcoholvrije varianten willen uitproberen en daarom is het zaak om de producten bij elkaar te zetten om zo de zichtbaarheid te maximaliseren. Ook supermarkten beseffen dat alcoholvrij meer is dan een trend.’

De concurrentie heeft ook alcoholvrij bier. Is er sprake van een samenwerking op dit punt?

‘Er staan in de 0.0-zone ook bieren van andere brouwers, maar er is geen sprake van samenwerking. Wel geven we retailers advies hoe zij de categorie het beste kunnen presenteren.’

 

‘Gezondheid kun je geen trend meer noemen. Het is een ontwikkeling die almaar groeit’

Blik wordt steeds populairder onder bierdrinkers. Wat is de verdeling tussen blik en fles?

‘Die verdeling is momenteel fifty-fifty, maar je ziet wel dat blik echt aan het groeien is. Kijk naar onze Brand Weizen 0.0. Die was eerst alleen in fles beschikbaar, maar nu ook in blik.’

Hoe zit het met de prijs van alcoholvrije producten van Heineken?

‘Alcoholvrij is iets goedkoper dan alcoholhoudend.’

Start Heineken nog met een aparte 0.0-campagne?

‘We zijn continu bezig met het promoten van 0.0 en gebruiken daarvoor alle media. Ook social media. En zeker nu het mooie weer er aan komt, zetten we er vol op in. Onder meer via sampling.’

Welke 0.0-varianten heeft Heineken momenteel?

‘We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een speciaalbier 0.0 van Brand, een IPA. Die wordt binnenkort gelanceerd. Daarnaast hebben we een breed portfolio aan alcoholvrije varianten. Denk bijvoorbeeld aan onze alcoholvrije Radlers van Amstel en Wieckse, Brand Weizen 0.0 en natuurlijk Heineken 0.0.’

Hoe zit het met de totale groei van 0.0?

‘Zoals gezegd is de categorie de afgelopen jaren met meer dan 25 procent gegroeid. En kijk je sec naar het pils binnen het alcoholvrije segment, dan is het zelfs meer. We hebben de verwachting dat het nog verder gaat groeien. Dit is immers geen trend, alcoholvrij is een blijvertje. En we zien ook de penetratie duidelijk groeien. Consumenten die een variant zoeken voor wijn of frisdrank, kiezen voor alcoholvrij bier.’

Is er door de groei van alcoholvrij sprake van kannibalisatie?

‘We zien iets van kannibalisatie. De verkoop van pils daalt jaar op jaar, maar we zien dus ook dat klanten van andere categorieën, die eerst fris of wijn dronken, nu aanhaken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld cola kun je alcoholvrij bier makkelijker blijven drinken. Het is fris én doordrinkbaar.’

Reageer op dit artikel