artikel

Succesvolle actie rond Halloween leidt tot zege Mars Nederland

Fabrikanten 612

Succesvolle actie rond Halloween leidt tot zege Mars Nederland

Nick Jacobs is verkozen tot Beste Rayonmanager van 2018. De 26-jarige Belg heeft met zijn Halloween-actie een mooie toegevoegde waarde voor Mars Nederland én de deelnemende supermarkten weten te realiseren.

‘Een prachtige prestatie, Nick is iemand die weet waar hij aan begint, en wanneer hij zijn tanden ergens in zet, dat ook voor elkaar krijgt. Door een prettige persoonlijkheid en een zakelijke vasthoudendheid weet hij dit te realiseren.’ Mooie woorden na de overwinning in de verkiezing Beste Rayonmanager van het Jaar 2018 over Nick Jacobs, uitgesproken door Evan Kettelarij, field manager bij Mars Nederland.

Jacobs overtuigde de jury met zijn Halloween-actie op de ‘doors-criteria’ (duurzaam, originaliteit, offline/online, resultaat, strijd). Een zege die hijzelf niet zag aankomen. ‘Ik wist dat we een leuke actie hadden gelanceerd, maar nee, ik had niet verwacht te winnen. Het mooiste tijdens de prijsuitreiking vond ik het moment waarop heel het team uit het dak ging. De teamleden juichten harder dan ikzelf.’

Want ook zijn collega’s hebben de afgelopen tijd gezien met hoeveel passie Jacobs heeft gewerkt aan de succesvolle actie. Net als de jury.

Passie

Tijdens de diverse pitches viel het de juryleden overigens op dat alle finalisten iets gemeen hebben: passie voor hun werk, geloof in wat ze bedacht hebben of aan het doen zijn en denken in oplossingen in plaats van in problemen. Om een idee succesvol te maken is overtuigend communiceren en ombuigen van weerstanden erg belangrijk. Dan komen de technieken die ze geleerd hebben in verkooptrainingen van pas.

Ook voor Nick Jacobs geldt dit. ‘Mars is een bedrijf dat altijd open staat voor nieuwe initiatieven. Het is wel belangrijk alles goed te onderbouwen. Daar hebben mijn collega Fleur Schuijlenburch en ik in dit project veel aandacht aan besteed. We hebben samen een complete business-case opgesteld waarmee we het vertrouwen hebben kunnen winnen,’ legt Jacobs uit.

Halloween

Nick Jacobs zag kansen in een actie rond het populairder wordende Halloween, van oudsher een feestdag die vooral in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika en Canada wordt gevierd. De dag vindt zijn oorsprong in de Keltische kalender, waar 31 oktober werd gezien als oudejaarsavond. ‘Maar in Nederland groeit Halloween ook enorm. Het heeft de potentie om net zo’n groot moment te worden als Pasen of Sinterklaas en het is tegenwoordig in het zuiden van het land de tegenhanger van wat Sint Maarten in het noorden van Nederland is.’

Halloween is in het zuiden van het land de tegenhanger van Sint Maarten in het noorden

Samen met Fleur Schuijlenburch is hij aan het brainstormen geslagen. Jacobs: ‘We begonnen met de klant centraal te zetten. Hiervoor hebben we bepaald dat de actie lokaal moet zijn, relevant moet zijn voor de lokale klanten en dat zowel supermarkt als consument enthousiast worden van de actie.’

Nick Jacobs kreeg de afgelopen 2 jaar vanuit veel supermarkten de reactie dat Halloween een lastige periode is. ‘Zeker door de instroom van sinterklaashandel is het erg moeilijk om deze periode op de winkelvloer aanwezig te zijn. Het succes lag dus wel degelijk voor het grijpen door echt lokale, additionele waarde toe te voegen.’

Businesscase

Nadat Jacobs en Schuijlenburch de businesscase hadden uitgewerkt en toegelicht, ontstond er enthousiasme.

De case is een aanvulling op de landelijke Halloween- en Sint Maarten-actie. Hiermee kregen retailers de mogelijkheid om zich per winkel te onderscheiden. Op die manier konden de supermarkten in niet-Halloween- of -Sint Maartengebied toch meedoen aan de Mars Mini’s-actie en werd de totale Mini’s-actie uitgebreid.

Jacobs en Schuijlenburch kregen dus de kans om hun project op touw te zetten. ‘Het is mooi om de ruimte te krijgen voor een dergelijke actie. Deze prijs is de kroon op een fantastisch jaar’, zegt Jacobs.

LinkedIn

De overwinnning van de rayonmanager bleef niet onopgemerkt op social media. Nick Jacobs kreeg op Linkedin enorm veel reacties nadat hij zijn zege daar kenbaar maakte. ‘Maar liefst 221 keer werd het bericht interessant bevonden, er waren 54 positieve commentaren en tot nu toe 19.200 weergaven. Dit vergroot ook mijn zichtbaarheid. Daarnaast reageren veel klanten heel leuk op de prijs’, zegt Jacobs.

Jacobs kwam 3 jaar geleden bij Mars in dienst, nadat hij zijn marketingopleiding aan de Thomas Moore Hogeschool had afgerond.

Reageer op dit artikel