artikel

Imperial Tobacco: ‘Ook op hoofdkantoor in Bristol valt de zege goed’

Fabrikanten 736

Imperial Tobacco: ‘Ook op hoofdkantoor in Bristol valt de zege goed’

De categorie Non-food heeft een nieuwe winnaar met Imperial Tobacco. Vooral de manier waarop de vertegenwoordigers van de tabaks-gigant de supermarkten van kennis en informatie voorzien, wordt enorm gewaardeerd.

Ondanks alle beperkingen waar de tabaksindustrie tegenwoordig mee te maken heeft, worden de inspanningen van Imperial Tobacco in de branche beloond. Met een 7,67 rolt er een prima cijfer uit de bus. Na de afgelopen jaren twee keer 2e te zijn geworden is ‘Beste Buitendienst in Non-food’ een predikaat waar ze in Oosterhout oprecht trots op zijn.

‘Ook op het hoofdkantoor in Bristol, wordt deze overwinning erg gewaardeerd’, laat national field sales manager Philip Broekhuizen enkele dagen na de prijsuitreiking weten. ‘Als marktleider vervullen we voor een groot aantal formules de rol van category captain. We maken schappenplannen en zorgen voor schaponderhoud, adviseren over voorraadbeheer en delen kennis over de categorie. Voor retailers is tabak een complexe categorie. Het volgen van alle veranderingen is voor ondernemers geen hoofdactiviteit. Denk aan consumentengedrag, verhoging van accijns, maar zeker ook de veranderende wetgeving. Door naast de ondernemers te staan en met hen mee te denken, bieden wij op deze punten toegevoegde waarde’, stelt Broekhuizen.

Margerijke producten

Het belang van de categorie wordt nog wel eens onderschat. Een optimale presentatie en beschikbaarheid van margerijke producten leveren de ondernemer direct geld op, weet Broekhuizen. ‘Tijdens ieder bezoek meten wij de beschikbaarheid van alle items en bespreken we die met de tabaksverantwoordelijke. Met onze ‘Investigator tool’ kunnen we heel snel tot de kern komen van de oorzaak van out-of-stock en dus ook gericht werken aan de oplossing.’

Waardering is opsteker voor hele organisatie

Supermarkten vormen voor Imperial Tobacco een heel belangrijk afzetkanaal. Broekhuizen: ‘Inmiddels vindt al ruim 50 procent van de tabaksverkoop plaats via het supermarktkanaal. Het is daarmee het grootste afzetkanaal van tabak.’

Net als voorgaande jaren liggen de scores in de categorie Non-food dicht bij elkaar. Opvallend is dat ieder leverancier in deze categorie hogere score laat zien ten opzichte van 2017. Vorig jaar stond Philip Morris Benelux nog aan kop, maar dit concern is ondanks een stijging van 0,14 naar een 4e plaats gedaald.

Minimaal verschil

Imperial Tobacco wint met een minimaal verschil van 0,02 ten opzichte van de nummer 2, Mars Nederland. Nestlé Nederland stijgt door een toename van 0,28 van de laatste naar de 3e plaats. ‘De verbeterde score tijdens deze editie geeft aan hoe serieus wij de uitkomsten van het rapport en de feedback van onze klanten nemen’, meldt Broekhuizen. ‘Op bijna alle onderdelen hebben we een verbetering doorgemaakt. Zo hebben we beter gescoord op onder meer de onderdelen ‘Kennis van zaken, geven van de juiste informatie en nakomen van afspraken’.’

De kennis over de tabaksproducten en voorraadmanagement achter de servicebalie zijn essentieel. ‘Daarmee verbeteren we direct het rendement voor de ondernemer en daar blijven we dus de komende tijd vol op in zetten. Hiermee maken wij het verschil’, besluit Broekhuizen.

Vooruitgang in scores bij Imperial Tobacco

Imperial Tobacco scoort op alle gejureerde onderdelen binnen Non-food, behalve het aanbieden van acties, beter dan in 2017.

  • Professionele uitstraling: + 0,37
  • Klantgerichtheid: + 0,28
  • Kennis van zaken en category management: + 0,37
  • Aanbieden van acties: – 0,18
  • Geven van de juiste informatie: + 0,32
  • Nakomen van afspraken: + 0,29

In de overalluitslag eindigt Imperial Tobacco op een 9e plek met een eindscore van 7,53.

Reageer op dit artikel