artikel

Beste buitendiensten volgens supermarkten

Fabrikanten 1274

Beste buitendiensten volgens supermarkten

UTRECHT – Unilever, Heineken, Zijerveld, Coca-Cola en Grolsch hebben – in die volgorde – de beste buitendienstteams van 2018, volgens onderzoek van Integron. De resultaten zijn bekendgemaakt tijdens het Field Sales Event in Pathé Leidsche Rijn.

In 2018 scoren de teams met 7,69 gemiddeld beter dan in 2017 (7,61). Van de 57 onderzochte teams presteren 40 beter dan of gelijk aan vorig jaar. De grootste stijging realiseerde Nutricia Nederland. Het buitendienstteam in categorie Kruidenierswaren stijgt van 7,10 (2017) naar 7,79. Het is de 13e plek op de ranglijst. Nestlé Nederland groeit hard in Diepvries (+0,50) en Zijerveld plust met 0,43. De negen dalers in de lijst vertonen veelal een daling van -0,02 tot -0,16. Het Zuivel-team van Unilever is een uitschieter naar beneden en scoort -0,38 lager dan vorig jaar. Het staat nu op de 7e plaats met 7,97. In 2017 was dit team juist de opvallende stijger: Unilever Zuivel klom toen van de 5e naar de 1e plaats.

Nieuwkomers

De acht nieuwkomers die in 2018 scoren wisselend. Innocent Drinks eindigt bijvoorbeeld met een 6,79 onderaan de lijst en Cloetta Holland komt met 7,24 niet verder dan de 53e plaats. In de categorie waarin Cloetta mee deed, Zoetwaren en snacks, houdt deze wel Procter & Gamble achter zich. Hoogste binnenkomer is het Dranken-team van Bickery Food Group. Met 7,80 is dit team 12e. In Kw scoort Bickery 7,47 (plek 44). Andere nieuwkomers zijn Westland Kaasspecialiteiten (19e, 7,70), Nestlé Nederland (Dranken, 25e, 7,62), Klasse Noten (31e, 7,60) en Japan Tobacco International (34e, 7,56).

Beoordeling op 6 criteria

De prijzen voor beste buitendienstteams zijn het resultaat van onderzoek door Integron. Dit deed onderzoeksbureau Integron voor de 19e keer. Supermarktmanagers en bedrijfsleiders beoordeelden hun fieldsalescontacten ook dit jaar op basis van zes kwaliteitsaspecten.

1. Professionele uitstraling
Hoe wordt tegen het fieldsalesteam aangekeken met betrekking tot uitstraling en houding? Belangrijke aandachtspunten binnen dit aspect zijn: klik, representativiteit, doortastendheid, vriendelijkheid, slagvaardigheid, taalgebruik, netheid, beleefdheid, vertrouwen en de manier waarop men zich presenteert (niet opdringerig).

2. Klantgerichtheid
Hiermee bedoelt Integron een adequate afstemming van het aantal bezoeken op de behoefte van de klant, slagvaardig handelen, meedenken, service geven en meer doen dan alleen willen scoren.

3. Kennis van zaken en categorymanagement
Dit gaat over de kennis van het product, het schap, lokale situatie, formule en branche. Daarnaast betreft het de kwaliteit (inhoud en vorm) van het presenteren van het product binnen deze randvoorwaarden.

4. Aanbieden van acties
Integron verstaat hier meer onder dan alleen het aanbieden en ondersteunen (PoS- en promotiemateriaal) van interessante acties. Ook het regelen (terugnemen) van tegenvallende acties valt eronder.

5. Geven van de juiste informatie
Gesprekken met de klant moeten meerwaarde hebben. Klanten moeten worden voorzien van relevante informatie die een substantiële bijdrage levert. Te denken valt aan info over bestaande (verkoopontwikkeling) en nieuwe producten, over het schap, over lokale ontwikkelingen en andere feiten die een bijdrage leveren aan verbetering van het rendement van de supermarkt. Het fieldsalesteam moet geen standaardverhalen vertellen.

6. Nakomen van afspraken
Het nakomen van afspraken is een belangrijke voorwaarde voor relatiekwaliteit. Voor supermarkten is dit ook een belangrijk criterium waarop zij de fieldsalesteams beoordelen.

57 kanshebbers voor Beste Field Sales Team

In totaal 57 teams maakten kans op de fieldsalesprijzen. Zij hebben een team van minimaal 5 personen en kregen tijdens het onderzoek minimaal 20 beoordelingen. Een overzicht van de onderzoeksresultaten per assortimentsgroep. In twee categorieën, Brood en Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen, is geen award uitgereikt. De andere winnaars hebben hun prijs tijdens het Field Sales Event in ontvangst genomen.

Alcoholische dranken
Heineken Nederland is opnieuw de beste met een gemiddelde van 8,07. Grolsche Bierbrouwerij Nederland loopt in door een stijging van 0,11 en doordat Heineken daalt (-0,12). Nummer 3 is Bavaria met een stabiele score over de tijd. De laatste plaats is voor AB InBev Nederland.

Non-alcoholische dranken
In deze categorie laten de meeste leveranciers een stijging of stabiele score zien. Unilever Nederland is opnieuw winnaar met een gemiddelde van 8,02. Nummer 2, Coca-Cola, loopt verder in tot een verschil van 0,14. Bickery Food stroomt in op de 3e plek. De opeenvolgende leveranciers liggen dicht bij elkaar met scores tussen 7,72 en 7,42. KraftHeinz (grootste stijger met +0,43), Spadel Nederland en Jacobs Douwe Egberts zijn bezig met een inhaalslag. Red Bull zakt van de 5e naar de 10e plaats, ondanks een stijging in score.

Brood
Beide leveranciers stijgen ten opzichte van 2017. Bake Five is wederom de beste (7,84) en stijgt met 0,14. Omdat Bakkersland een grotere stijging doormaakt (+0,37), loopt deze in naar een verschil van slechts 0,01.

Diepvries
Unilever is weer de winnaar met een stabiele score ten opzichte van 2017. Wel is het verschil met nummer 2 minder groot. Mars Nederland stak in 2017 Nestlé Nederland voorbij, dit jaar pakt Nestlé de 2e plek weer terug. Met een stijging van 0,50 is deze de sterkste stijger in de categorie.

Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen
Ook in deze categorie is Unilever wederom de overtuigende winnaar, ondanks dat het een daling laat zien ten opzichte van vorig jaar. Procter & Gamble verkleint de afstand door zelf te stijgen (+0,15). Het verschil tussen de twee is in 2018 verkleind tot 1,11.

Kruidenierswaren
Door een sterke verbetering van Nutricia Nederland (+0,69) komt er voor het eerst in 4 jaar verandering in de top-3. Koploper Unilever levert in op de voorsprong door een afname van -0,14. Het is de enige leverancier die dit jaar in deze categorie daalt. In 2017 was Unilever juist één van de twee die een stijging doormaakte. Hoewel ook Kellogg’s stijgt (+0,20), wordt het ingehaald door Mondelez International en Nestlé Nederland.

Non-food
Net als in voorgaande jaren liggen de scores dicht bij elkaar. Iedere leverancier stijgt ten opzichte van 2017. Vorig jaar stond Philip Morris Benelux nog bovenaan. Deze is, ondanks een stijging van 0,14, naar een 4e plaats gedaald. De winnaar van 2018 is Imperial Tobacco met een verschil van 0,02 op Mars Nederland. Nestlé Nederland stijgt van de laatste naar de 3e plaats. Daarmee is Nestlé samen met Mars de sterkste stijger.

Servicemerchandiser
In 2018 tonen alle leveranciers in de categorie een stijging of stabiele score. Met een stijging van 0,37 komt Perfetti Van Melle Benelux boven de score van 2016 en behaalt het de 1e plaats. Nedac Sorbo en Didden’s Distributie scoren stabiel.

Zoetwaren en snacks
De 1e plaats wordt vastgehouden door PepsiCo Nederland. In tegenstelling tot 2017, toen alle leveranciers op Procter & Gamble na een
daling vertoonden, vindt dit jaar bij alle een stijging in score plaats. Perfetti Van Melle Benelux daalt ondanks een hogere score (+0,03) van de 2e naar de 7e plaats. Kellogg’s gaat juist door een forse stijging (+0,33) naar de 5e plaats en is daarmee de grootste stijger. Klasse Noten scoort als nieuwkomer goed (4e).

Zuivel, kaas en geelvetten
Door een stijging van 0,44 springt Zijerveld van de 3e naar de eerste plaats en haalt daarmee Unilever in, die al een aantal jaar winnaar was. Unilever daalt zelf met -0,38. De scores van FrieslandCampina Branded Retail en Danone blijven nagenoeg gelijk. Nieuwkomer Westland Kaasspecialiteiten bezet de 4e plaats.

Reageer op dit artikel