artikel

AH Hoeven ziet 87% omzetstijging Klasse Noten

Fabrikanten 1022

HOEVEN – De omzet uit het assortiment Klasse Noten is in enkele maanden tijd met 87 procent gestegen bij Albert Heijn Hoeven. Dit komt door een aangepaste winkelpresentatie.

AH Hoeven ziet 87% omzetstijging Klasse Noten
Foto: Peter Roek

De omzetstijging is gerealiseerd dankzij extra ruimte in het schap en een aanvullend presentatierek bij agf. Het initiatief voor de herindeling kwam in maart dit jaar van het verkoopteam van Klasse Noten. Luuc Lokerse: ‘We kijken altijd naar de cijfers en merkten dat de omzet van onze noten in Hoeven achterbleef.’ In gesprek met AH-bedrijfsleider Salem Yahiaoui stelde Lokerse een plan op. In eerste instantie zouden ze alleen extra ruimte maken voor de nieuwe Raw-noten. ‘Ik zet wel vaker pijnboompitten, zonnebloempitten, pompoenpitten en wat actiehandel bij de groenten’, aldus Lokerse. Al snel werd het plan uitgebreid. ‘In de winkel hadden we 1 meter voor Klasse Noten en er was 2 meter gereserveerd voor het AH-huismerk. Salem vond het geen probleem dit te herverdelen naar 1,5 om 1,5.’

Klasse Noten aangepast in twaalf AH’s van Hans Geveling

AH Hoeven is een winkel van Hans Geveling. Ook in elf andere van de in totaal veertien winkels van de multifranchiser zijn de aanpassingen doorgevoerd. Dat het project in Hoeven begon, lag voor de hand. ‘Van oudsher zijn wij de eerste Geveling-winkel met Klasse Noten’, zegt Yahiaoui. ‘In al onze winkels zien we omzet- en verkoopgroei. Vanaf het moment dat het extra rek er staat, schiet de verkoop de lucht in. Ik waardeer het aan Klasse Noten dat ze met ons meedenken. Ze denken vanuit onze klanten en kijken naar de artikelen die zij kopen. Op die manier brengen ze per winkel het beste assortiment.’

Klasse Noten als onderdeel van gezond eetpatroon

Over de doelgroep zegt Lokerse dat het vroeger om mensen tussen de 40 en 60 jaar ging, maar dat deze tegenwoordig breder is. Noten passen namelijk in een gezond eetpatroon. ‘De omzetstijging is een combinatie van de winkelpresentatie, de veranderende economie en het gezondheidslabel dat noten tegenwoordig hebben’, aldus de vertegenwoordiger van Klasse Noten.

Rayonmanager van het Jaar

Tijdens het jaarlijkse Field Sales Event worden awards uitgereikt aan de Beste Rayonmanager en het Beste Field Sales Team. Voor de eerste categorie kunnen tot 1 september cases zoals die van Klasse Noten worden aangeleverd. Richard Dommisse, Beste Rayonmanager van 2017, verwacht dat ook dit jaar concrete, tastbare cases de meeste kans zullen maken. De socialmedia-case waarmee hij vorig jaar won, is ook dit jaar een aantal keer ingezet door hem en collega’s en hij zegt er successen mee te hebben geboekt. Dommisse: ‘Natuurlijk moet je soms finetunen, maar de basis met emotie in plaats van promotie, confrontatie op de winkelvloer en de focus op het lokale karakter blijft staan.’ Of hij of een Mondelez-collega dit jaar weer meedoet met een nieuwe case, is onbekend.

Het Field Sales Event vindt plaats op 30 oktober 2018 in Pathé Leidsche Rijn in Utrecht. Zie voor meer informatie Fieldsalesevent.nl.

Reageer op dit artikel