artikel

Foodmagazine Marketing Awards: de winnaars

Fabrikanten 2602

Foodmagazine Marketing Awards: de winnaars

DOETINCHEM – De jury van de Foodmagazine Marketing Awards heeft Spadel aangewezen als overallwinnaar. In totaal zijn er echter liefst dertien winnaars. Hier staan ze op een rijtje met de motivatie van de jury.

De winnaars van de Food Magazine Marketing Awards zijn bekend. Spadel heeft het beeldje in ontvangst genomen als overallwinnaar, maar in de verschillende productgroepen zijn in totaal dertien prijzen uitgereikt, waarbij onder meer Westland, Johma, Koninklijke Peijnenburg, Ad van Geloven en Unilever in de prijzen zijn gevallen. Hieronder het complete overzicht van de winnaars zoals die door de jury, bestaande uit vertegenwoordigers van Albert Heijn, Jumbo en Superunie zijn bepaald. Daarnaast ligt er veel onderzoek ten grondslag aan deze prijs. Kijk hier voor een uitleg >>>

Niet-alcoholische dranken

Nominaties: Heinz, Spadel en Red Bull

WINNAAR: Spadel

Michel Zoeter

Het segment frisdrank ligt onder vuur vanwege de grote hoeveelheden suikers en calorieën. Spa heeft daar een antwoord op geformuleerd door water met een smaak op de markt te brengen onder de naam ‘Spa touch of’. Het was niet alleen de beste introductie dit jaar, maar volgens de jury heeft Spadel ook een nieuw segment gecreëerd in de markt binnen water. Een segment dat precies past in de huidige gezondheidstrend en mede daardoor succesvol is en hard groeit. Daarmee voegt Spadel waarde toe aan de categorie en weet op een uitstekende manier het negatieve ‘suiker’-imago van de categorie positief om te buigen.

Lees het verhaal van de winnaar >>>

Maaltijden, pizza’s en salades, salades, vleesvervangers

Nominaties: Unilever en Johma

WINNAAR: Johma

mizFM080616-019 (1)

De jury waardeert in de aanpak van Johma dat deze op feiten gebaseerd is. Zij noemt de aanpak ook ‘objectief’en ‘gedetailleerd’. Johma heeft volgens de jury een goede kwaliteitsverbetering ingezet voor de eigen salades. Daarbij is nadrukkelijk gestuurd op kwaliteit. Kwaliteit is dan ook een sleutelwoord in de aanpak van deze leverancier. Die kwaliteit komt terug in aanbod, marketing, receptuur.

Brood en ontbijtproducten

Nominaties: FrieslandCampina, Cono en Westland

WINNAAR: Westland

mizFM080616-017 (1)

Westland wint volgens de jury omdat het bedrijf een van de snelst groeiende in de categorie kaas is. Ook hier weer veel respect voor goed accountmanagement en begeleiding van de retail op basis van feiten. Westland speelt een sleutelrol bij de doorontwikkeling van het zelfbedieningsschap. Het bedrijf mikt daarbij op variatie naar moment en individu. Daarbij worden kernbegrippen als snelheid en gemak niet uit het oog verloren.

Brood en ontbijtproducten

Nominaties: Koninklijke Peijnenburg en PepsiCo

WINNAAR: Koninklijke Peijnenburg

mizFM080616-001

Ook hier weer waardering voor de manier waarop deze aanbieder omgaat met de nieuwe ‘worp’. Dat gebeurt goed en op basis van feiten en de daarbij passende planning van de marketing. Volgens de jury gaat Peijnenburg verder met zijn productontwikkeling uitstekend mee met de gezondheidstrends in de categorie brood en ontbijtproducten. Overall een goede marketingprestatie.

Diepvries

Nominaties: Dr. Oetker, Unilever en Ad van Geloven

WINNAAR: Ad van Geloven

mizFM080616-022

Het bedrijf Ad van Geloven is volgens de jury snel ingesprongen op het ovensegment dat door collega Kwekkeboom is opgengebroken. Ad van Geoloven voert daarbij een slimme marketing: wat voor de retailers van belang is dat Ad van Geloven een goede prijs-kwaliteitpropositie heeft neergezet in het nieuwe segment.

Lees het verhaal van de winnaar >>>

Zuivel, eieren en geelvetten

Nominaties: FrieslandCampina en Arla

WINNAAR: Arla

mizFM080616-015 (1)

De jury heeft waardering voor de mooie categorie verruimende introductie met Skyr. Volgens de jury speelt Arla met Skyr goed in op de nieuwe trend van extra proteïne met een eigentijds Scandinavisch productconcept. Naast de Griekse yoghurt-wave zijn zij in staat gebleken met een IJslands yoghurt verhaal te komen. Nederlanders herkennen de Scandinavische kwaliteit. Mooi neergezet, noemt de jury deze marketingprestatie.

Lees het verhaal van de winnaars >>>

Bieren, wijnen en aperitieven

Nominaties: Heineken en InBev

WINNAAR: Heineken

mizFM080616-007

Heineken wint in deze deze categorie. Nu kwam de brouwer er in de voorselectie als goed uit met goede introducties rondom Brand en met een goede trademarketingbeoordeling in het Industributie-onderzoek. Ook Heineken zet zijn expertise volop in om de retail te ondersteunen. Opmerkelijk is dat de jury daarbij roemt dat de brouwer deze expertise zowel landelijk als lokaal weet in te zetten.

Zoutjes en zoetwaren

Nominaties: Perfetti van Melle en PepsiCo en Mars

WINNAAR: Perfetti van Melle

mizFM080616-011 (2)

Perfetti van Melle trekt niet alleen objectieve conclusies over de ontwikkeling van de markt, maar acteert daar ook op, aldus de jury van de Marketing Awards. De jury noemt het zelfs een bedrijf met een ‘consistente en kwalitatief hoogstaande business’. Het bedrijf laat daarmee gerenomeerde mede-genomineerden, als PepsiCo en Mars, achter zich. Winnaar in een sterk veld.

Lees het verhaal van de winnaar >>>

Soepen, smaakmakers en maaltijdversierders

Nominaties: Unilever

WINNAAR: Unilever

mizFM080616-009 (1)

‘Unilever heeft het afgelopen jaar grote ontwikkeling laten zien in het tailor made ontwikkelen van promoties met bijbehorende premiums’, aldus een jurylid. Daar bij signaleert het jurylid dat de promoties goed worden vertaald naar de winkelvloer. Het bedrijf zet in zijn marketing ook exclusieve promoties in die waardering krijgen. Zoals Unox handschoenen of Knorr Arabia-wereldgerechten met kommetje en Unox stoepkrijt Koningsdagpromo.

Home and personal care

Nominaties: Unilever, Beiersdorf en SCA Hygiëne

WINNAAR: Unilever

mizFM080616-005

De jurering constateert hier bij Unilever ‘veel vernieuwing en daardoor reuring in de categorie’. Dat wordt zeer gewaardeerd. Unilever kijkt ook goed naar zijn retailpartners en komt waar nodig met exclusieve varianten of ranges. ‘Dat is een goede promostrategie in een competitieve markt, aldus de jury.

Koffie, thee, cacao, witmakers en suiker

Nominaties: 3x Jacobs Douwe Egberts

WINNAAR: Jacobs Douwe Egberts

mizFM080616-003

Jacobs Douwe Egberts kon de overwinning niet ontgaan. Het bedrijf won al de beste trade marketing (Industributie), was een snelle groeier en had goede introducties. Dat is dus een driedubbele nominatie, onderstreept door het oordeel van de jury die de objectiviteit van het advies van de koffiebrander roemt. Ook hier weer veel waardering voor de kennis van de markt.

Reageer op dit artikel