artikel

Interview: Vijf vragen aan Murk Spits (Vrumona)

Fabrikanten 2966

Interview: Vijf vragen aan Murk Spits (Vrumona)

BUNNIK – Managing director Murk Spits van Vrumona heeft een duidelijke visie over de toekomst van de frisdrankenmarkt. ‘Er is een sterke appetite bij retailers om gezondheid te omarmen.

1. Vrumona zet in op de groeiende groep consumenten die gezondere keuzes wil maken. Hoe verander je de huidige enorme frisdrankplas?
‘In de eerste acht maanden in deze functie heb ik alle retailers bezocht. Ik wilde weten wat er leefde. Ze kwamen allemaal op het thema ‘gezondheid’. Er is een sterke appetite bij alle retailers om dat te omarmen. ‘Concreter? Om te beginnen is er een segment enorm in opkomst: de waters en de waters met een smaakje. De genoemde sectoren kennen groeipercentages tot 10 procent. Dat is in deze markt substantiële groei. Ook wij spelen daar dus op in. Wij leveren bijvoorbeeld deze weken onze introductie Sourcy Sprankelend met Smaak uit, mineraalwater met een vleugje smaak.’

2. U bent niet de eerste die dat ontdekt. Spa was eerder met Spa Touch of. Is dat een nadeel?
‘Zes jaar geleden kwamen wij al met een soortgelijk product. Het gaat er dus niet om de eerste te zijn. Wij waren te vroeg. Je ziet hoe belangrijk timing is. Maar je ziet ook in dit soort markten dat ze worden bepaald door de nummer één en twee, en heel soms de nummer drie. Het is juist belangrijk dat meerdere partijen tegelijkertijd aan zo’n segment werken.’

Foto: Herbert Wiggerman

Foto: Herbert Wiggerman

3. Hoe gaat de markt er straks uitzien?
‘Als ik er echt boven ga hangen, dan zie ik anno 2015 circa 80 procent van de markt in de klassieke frisdranken en 20 procent in de gezondere varianten, de gezondere keuze. Bij Vrumona is nu al circa 35 procent gezondere keuze en we hebben de ambitie dat dat in 2020 fifty-fifty is. En wij willen daarin sneller gaan dan de markt. Dat moet ook wel, de markt zelf is al zo ongelooflijk in beweging. Overigens moeten wij die hele discussie over calorieën ook in perspectief zien. Ik heb mijn eigen calorie-
intake tijdens de maaltijden en het ontbijt een poosje in kaart gebracht. Ik kwam uit op 1500 calorieën per dag. Dan heb ik als man nog 500 tot 1000 calorieën te gaan voor tussendoortjes of frisdrank. Er is dus ruimte voor een hoogcalorische frisdrank. Uit onderzoek weten wij dat onze productgroep slecht goed is voor 4 procent van de calorie-intake bij consumenten. Het product en het gebruik zijn dus niet per definitie slecht.’

4. Maar toch, wat betekent dit voor de toppers zoals Pepsi Classic?
‘De klassieke frisdrank zoals een Pepsi Classic of een Mountain Dew gaat niet verdwijnen, maar heeft wel te kampen met het beeld van te veel suiker. Die hele suikerdiscussie is weer een caloriediscussie. Die discussie bepaalt weer de werkelijkheid en stuurt de veranderingen in de markt. En ja, obesitas is een probleem en wij willen helpen dat probleem te verminderen. In die verandering naar gezondere keuzes liggen kansen. Neem dat eerdergenoemde segment water met een smaakje; dat kent groeipercentages zoals Radler in de biermarkt. Er gebeurt nu al iets en wij zijn van de partij. Er zijn ook twee types consumenten. De hardcore frisdrankconsument vindt een product als Sourcy met Smaak een stap te ver, te veel naar water neigen en dus ‘te saai’. De waterconsument vindt Crystal Clear weer te veel neigen naar frisdrank. Beide klantengroepen moeten wij blijven bedienen. Willen wij bijstellen, dan zullen wij ook veel moeten doen met activaties om consumenten onze producten te blijven laten proeven. Hoe je het ook wendt of keert, het proces is uitdagend. Je kunt bijvoorbeeld suiker vervangen door stevia maar links- of rechtsom, stevia doet iets met de smaak. En dat frisdrank lekker blijft, is wel een belangrijk punt.’

5. Toch dalen de volumes. Wanneer stopt dat?
‘We denken dat het over een aantal jaar stabiliseert.’

Het complete interview is te lezen in het april nummer van Foodmagazine. Dit is online toegankelijk voor abonnees.

Reageer op dit artikel