artikel

Interview: Vrumona en PepsiCo over ‘Next

Fabrikanten

AMSTERDAM – ‘Mid-calory’ heet het. Frisdranken waarbij een deel van suiker is vervangen door een zoetstof. PepsiCo brengt nu als eerste A-merkfabrikant in Nederland een colavariant op de markt die deels is gezoet met stevia. ‘We willen hiermee vooral de huidige 
kopers van reguliere cola verleiden.

Interview: Vrumona en PepsiCo over ‘Next
Diederik van der Laan

Pepsi Next is voor bottelaar Vrumona en merkeigenaar PepsiCo de grootste introductie in cola sinds de lancering van Pepsi Max in 1993, ruim twintig jaar geleden. General manager Gerrit van Loo van Vrumona laat een print zien met blikjes cola van PepsiCo en van het bedrijf dat hij met een glimlach omschrijft als ‘concullega’ of ‘het rode gevaar’ met jaartallen van introductie erbij. ‘Cola is met afstand het grootste product binnen frisdranken, maar eigenlijk gebeurt er in het schap helemaal niet zo veel’, zegt hij.

Tijd is rijp
De afgelopen jaren zijn er internationaal meer pogingen gedaan met cola’s met een gereduceerde hoeveelheid suiker. Erg succesvol waren die niet. De uitrol van Coca-Cola Life, een soortgelijk product van de concurrent met 50 procent stevia, beperkt zich vooralsnog tot Latijns-Amerika. Vrumona en PepsiCo grijpen hun kans. Jacco Potkamp, commercieel directeur PepsiCo 
Nederland: ‘De tijd is er nu rijp voor. Consumenten zijn op zoek naar producten die passen bij een verantwoordere leefstijl, natuurlijk zijn en ook nog lekker smaken. Pepsi Next past in al die trends.’

Maar de zoetstof stevia past toch helemaal niet bij cola? Het heeft een veel te bittere nasmaak.
Van Loo: ‘Het belangrijkste is dat de smaak goed is. Anders koopt niemand het. Er is heel veel 
onderzoekstijd in gaan steken om dit goed te krijgen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op 30 procent stevia en 70 procent suiker, dat is op dit moment wel het maximum. Het klopt dat stevia een nasmaak heeft, maar er zijn volledig natuurlijke, maskerende ingrediënten toegevoegd zodat de frisdrank gewoon als Pepsi smaakt. Nederland is het derde land waar dit nu op de markt is na Australië en Frankrijk. In de VS heb je ook een Pepsi Next, maar die smaakt heel anders en is ook anders gepositioneerd. We waren in Nederland de eerste met een light-cola en nu zijn we ook de eerste met een mid-calory-variant.’

Heeft de introductie ook iets te maken met de onrust over aspartaam, zoals jullie die in de light-cola gebruiken?
Potkamp: ‘Laat me voorop stellen dat aspartaam zeer veilig is. Recent is daar nog op grote schaal onderzoek naar gedaan en er is eigenlijk geen ruimte voor twijfel. Dat neemt niet weg dat sommige consumenten zich inderdaad zorgen maken. Stevia heeft als voordeel dat het helemaal natuurlijk is, het is echt een doorbraak. We willen met Pepsi Next echter vooral drinkers van 
reguliere cola verleiden.’

Van Loo: ‘Van alle Pepsi die in Nederland wordt verkocht is op dit moment al 60 procent light en 
40 procent regulier. Ons doel is om het percentage kopers dat cola met minder suiker drinkt verder te verhogen. Dat past bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ons als fabrikant.’

Pepsi Next is de volgende in een rij introducties in het frisdrankenschap de afgelopen anderhalf jaar. Welke zijn een succes en welke minder?


Van Loo: ‘Holy Soda is het succesvolst, ook met alleen natuurlijke ingrediënten gezoet met de suiker uit het fruit en met stevia. Daarna komt Mountain Dew. Dat product had in Nederland, zonder dat het 
officieel op de markt was, al een enorme naamsbekendheid. Royal Club Goood Energy doet niet wat wij willen. Het is een energydrink met alleen maar natuurlijke ingrediënten, maar de smaak wijkt voor veel kopers in dat segment te veel af. Pepsi Kick sluit het rijtje.’

Potkamp: ‘Pepsi Kick heeft wel voor veel reuring rond het merk Pepsi gezorgd. Het is voor het merk een heel goede introductie geweest, maar de verkopen zijn niet zoals ze verwacht werden.’

De frisdranken van Vrumona en de snacks van PepsiCo lijken logisch in elkaars verlengde te liggen. Wordt er op marketinggebied wel voldoende samengewerkt?


Van Loo: ‘Rond het komende WK voetbal is er weer een grootschalige gezamenlijke actie. Pepsi heeft op mondiaal niveau een wereldelftal samengesteld met onder meer Robin van Persie. Daar gaan ongelooflijk veel activiteiten rond plaatsvinden, dus we doen wel dingen samen.

Potkamp: ‘De producten passen inderdaad heel goed bij elkaar en ik heb de indruk dat we daar meer mee moeten doen in de toekomst.’


Hoe gaat de introductie van Pepsi Next verlopen?


Van Loo: ‘De distributie is bijna compleet, waarbij de meeste supermarkten de blikjes, de halve literflesjes en de anderhalve literfles opnemen. Dat geeft aan dat de retail veel vertrouwen heeft in de introductie. Sinds deze week ligt Pepsi Next al bij Jumbo. Volgende week stroomt het product ook bij C1000 in. Albert Heijn en Plus volgen in week 13. Dat verschil heeft er niets mee te maken dat wij Jumbo de primeur gunnen, het heeft van doen met de planning van de supermarkten rond de aanpassing van het frisdrankenschap. We hebben een grootschalige reclamecampagne op stapel staan.’

Reageer op dit artikel