nieuws

Expert Sievers: Aldi scoort met A-merken

Events 4114

Expert Sievers: Aldi scoort met A-merken
Hermann Sievers (l) op de foto.

OSNABRÜCK – De beslissing van Aldi om A-merken in het assortiment op te nemen, is in Duitsland zeer succesvol.

Dat zegt huismerkexpert en IPLC-consultant Hermann Sievers in een interview met Foodmagazine. De omzet in categorieën waar Aldi een A-merk heeft opgenomen, stijgt met dubbele cijfers. En dat gebeurt zonder dat het wezen van Aldi als verkoper van het eigen merk in gevaar is gekomen’, aldus Hermann Sievers. ‘

One-stop-shopping

Dat Aldi A-merken heeft opgenomen, is niet omdat ze dat zo graag wilden. Het bedrijf beseft dat het (grote) A-merken nodig heeft, aldus Sievers. Op die manier kan Aldi er namelijk voor zorgen dat hun klanten niet naar nog een andere supermarkt hoeven om daar de resterende boodschappen te doen. Aldi moet een one-stop-shopping formule zijn, dat is de gedachte’, aldus Sievers.

36 procent omzetstijging

Uit cijfers van GfK blijkt dat Aldi in 2015 in de categorieën waar ze een A-merk hebben opgenomen, een omzetstijging van 36 procent heeft gerealiseerd. In 2016 bedroeg de index 130 ten opzichte van 2014 en was het A-merk gemiddeld goed voor 40 procent van Aldi’s omzet in die categorie. ‘Ze doen het dus prima’, aldus Sievers.

Prijsdruk

Serviceretailers waren boos op A-merkproducenten die aan Aldi leverden, omdat daardoor prijsdruk in de markt ontstond. Sommige producten zijn, nadat Aldi ze ook ging verkopen, aanmerkelijk goedkoper geworden. De Chipsfrisch van Funny Frisch kosten nu €1,19. Voordat Aldi ze had, kostten ze €1,89. En een blikje Red Bull kostte bij alle supermarkten €1,99. Sinds Aldi ze ook verkoopt, staan ze overal voor €1,29. Het heeft her en der tot boycots geleid, maar volgens Sievers is de rust in de markt weer enigszins hersteld.

Lees het hele interview met Hermann Sievers >>>

Hermann Sievers is één van de sprekers op het Private Label Congres dat op 21 maart wordt gehouden. Zie www.privatelabelcongres.nl

Reageer op dit artikel