nieuws

Industributie: DGS, Coca-Cola en Hoogvliet winnen

Events

Industributie: DGS, Coca-Cola en Hoogvliet winnen

AMSTERDAM – De hoofdprijzen tijdens het jaarlijkse Industributiediner gingen woensdagavond naar Group of Butchers (vers en private label), Coca-Cola (industrie) en Hoogvliet (retail).

De prijzen zijn woensdagavond uitgereikt in het Okura-hotel in Amsterdam. Bij het Industributie-onderzoek geven fabrikanten en retailers rapportcijfers aan elkaar. Binnen retail is Albert Heijn daarbij de veelvraat met winst tussen 1988 en 2002 en van 2010 tot 2014. De marktleider wordt echter in 2015 onttroond door een partij die nog nooit eerder gewonnen heeft: Hoogvliet. Opvallend is ook dat Plus stijgt van de 7e naar de 2e plaats.

Vers
Binnen vers en private label wint Group of Butchers, dat tot voor kort bekend stond als Dutch Grill Specialties. Met het rapportcijfer 8,65 scoort de fabrikant van ambachtelijke vleeswaren het hoogste rapportcijfer ooit voor een leverancier in Industributie. Het is ook een vol punt hoger dan vorig jaar. Bake Five en Johma zijn de nummers 2 en 3. Het is het derde jaar op rij dat DGS wint in de categorie vers en private label.

Industrie
Bij Industrie ging de strijd om de hoofdprijs tussen verschillende fabrikanten uit de drankensector, met Coca-Cola als de uiteindelijke winnaar. Vorig jaar stond deze fabrikant nog op de 2e plaats. Andere belangrijke verschuivingen op de ranglijst: FrieslandCampina klimt van de 70e naar de 14e plaats en bedrijven als D.E Master Blenders 1753, Bavaria, Red Bull, H.J. Heinz en Alpro Soja hebben een grote sprong vooruit gemaakt.

De winnaars per categorie:

Dranken: Coca-Cola
Zoetwaren/Snacks: PepsiCo
Kruidenierswaren en overig: D.E Master Blenders 1753
Zuivel en kaas: Unilever Foods
Diepvries: Aviko
Vlees, vleeswaren, vis en salades: Group of Butchers
Agf en brood: Bake Five
Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen: Procter & Gamble
Nonfood overig: Nestlé Purina
Private label kruidenierswaren: Intersnack

Beste category management: Hoogvliet
Beste inkoopmanagement: Superunie
Beste formulemanagement: Jumbo

Reageer op dit artikel