fotoreportage

Finalist SvhJ: Jumbo Grou

Events

Finalist SvhJ: Jumbo Grou
Mark Pasveer

GROU – Jumbo Grou, van Jouke en Wilma de Jong, doet voor de eerste keer mee aan de Supermarkt van het Jaar-verkiezing en haalde 
direct de finale. ‘We hebben er niets speciaals voor gedaan’, zegt Jouke de Jong. ‘De klant staat bij ons altijd centraal.’ Of dat er voor zorgt dat ze straks als winnaar op het podium staan? ‘Als het aan onze klanten ligt winnen we.’

Distrifood Dynamics profiel van de winkel >>>

Het halen van de finaleronde smaakt naar meer bij de ondernemer. Hoewel De Jong eerst bedenkingen had. Samen met Jumbo-ondernemer Bert Nicolai (Jumbo Wolvega) is hij bezig met het opzetten van een Jumbo in Burgum. ‘Dat kost veel tijd.’ Hij zette zijn zorgen snel opzij. ‘We halen geen gekke fratsen uit en doen niets speciaals vanwege de verkiezing.’ Hij zegt met nadruk ‘we’: ‘Het is een teamprestatie, zonder goede medewerkers ben je nergens.’

Het is ’s ochtends vroeg. De Jong maakt zijn rondje door de winkel. ‘Ik zeg altijd iedereen even gedag en vraag hoe het gaat. Dat geeft 
iedereen de kans om zaken te delen.’ Hij herinnert zich ineens dat hij zijn naambordje nog moet opspelden. ‘Als ik dat niet doe, spreken ze mij er op aan.’ Het illustreert de platte organisatie, waar iedereen verantwoordelijkheid durft te nemen.

Formulewissel
Ruim twee jaar geleden werd zijn Super de Boer omgebouwd naar Jumbo. De formulewissel bevalt goed. ‘De Jumbo-jas zit ons als gegoten.’ Sinds de formulewissel gaat het crescendo, hij zit ook dit jaar op een index van 110. Jumbo achtte een weekomzet van zo’n €180.000 mogelijk, maar die is fiks hoger. ‘We draaien gemiddeld €270.000. In de zomer, als hier veel toeristen zijn, zitten we geregeld boven de drie ton’, zegt hij trots. Achter het 
bedrijf is zelfs een eigen aanlegsteiger gebouwd. ‘Voor de bootjesmensen’, zegt hij gekscherend. Om die hoge omzet te realiseren moeten de vaste klanten van heinde en verre komen. Grou zelf telt slechts 5757 inwoners. Bovendien zit pal naast zijn zaak een Lidl en wat verder weg een Poiesz. Het deert hem niet. ‘We gaan uit van onze eigen kracht.’

Streekproducten
Die kracht zit hem in het klantvriendelijke personeel en het uitgebreide assortiment. Dat bevat naast het reguliere Jumbo-assortiment veel streekproducten. ‘We halen de beste en lekkerste producten uit de hele regio hier naartoe.’ Alle versafdelingen hebben hun eigen ‘helden’. Brood wordt ambachtelijk vers 
gebakken. De bolletjes komen van de bakker die daar het best in is. Weer een ander levert speciale Friese koeken. Op de kaasafdeling is het niet anders. Hij wijst trots op een kaas van meer dan zestig kilo die afkomstig is van een bekende kaasboerderij. Bij de ambachtelijke slagerij veel zelfgemaakte producten met ‘Grouster’ in de naam. Ze worden in het zicht van de klant bereid. De vleeswarenafdeling kent ook zulke helden. Hij wijst op een droge worst van een regionale slager die voor €3,49 wordt aangeboden. ‘Die is zo lekker. En als je zo’n worst op verzoek van een klant in assortiment hebt genomen praten ze niet meer over prijs.’ Dat laatste verklaart ondanks de laagsteprijsgarantie het goede rendement. ‘Onze marge is daardoor rond een procent hoger dan van de gemiddelde Jumbo.’

Belofte
En passant wijst De Jong naar een melkton bij de flessenautomaat waar klanten hun statiegeldbon in kunnen deponeren. ‘Verenigingen en lokale goede doelen kunnen daar gebruik van maken en krijgen het zo ingezamelde geld. Het zorgt voor binding en extra klanten.’ In de kantine herhaalt De Jong de belofte die hij eerder aan zijn medewerkers deed. Als Jumbo Grou de eretitel wint, gaan ze met z’n allen op wintersport. ‘Nu staat het zwart op wit in Distrifood en kan ik er niet meer onderuit’, zegt hij lachend tegen de koffiedrinkende medewerkers.

Reageer op dit artikel