fotoreportage

Finalist SvhJ: C1000 Oldenzaal

Events

Finalist SvhJ: C1000 Oldenzaal

OLDENZAAL – OLDENZAAL – Een goede houding, dienstverlenend zijn en een flexibele opstelling. Het zijn volgens C1000-ondernemer Björn Kuipers de drie kernbegrippen voor een succesvolle supermarkt. ‘Een volle en schone supermarkt met heel veel vers alleen is niet voldoende.

Distrifood Dynamics profiel van de winkel >>>

Björn Kuipers herinnert een min of meer terloopse 
opmerking van één van de jury-
leden van de verkiezing Supermarkt van het Jaar tijdens het 
bezoek aan zijn winkel. Het jurylid vond dat het personeel zo ontspannen was. Kuipers: ‘Hij vertelde mij zich daarover te verwonderen. Veel lachende gezichten en niemand gestrest. Nee, dat heeft niets te 
maken met de aanwezigheid van de jury op die dag. Het hoort bij deze winkel. Of je dat de cultuur van Kuipers kunt noemen? Ik weet het niet. Ik weet wel dat wij hier heel erg van ‘normaal doen’ houden.’

Lat hoog
Kuipers legt de lat hoog wel hoog. Hij is altijd op zoek naar een maximale prestatie. Dat verlangt hij van zichzelf en dat verlangt hij van zijn medewerkers. Tot voor kort was het nog zo dat hij zelf van tevoren sprak met iedere nieuwe werknemer. 
Onder meer door de drukte rond de ombouw gaat dat niet meer.

 

Uitgangspunten

Maar iedereen kent de uitgangspunten die in Kuipers’ supermarkt worden gehanteerd. ‘Wij zijn altijd op zoek naar mensen die de drive hebben om iets zo goed mogelijk te doen. Niet omdat het hen wordt opgedragen, maar omdat ze dat zo voelen. Wij 
nemen mensen daarnaast aan op hun 
talent om dienstverlenend te zijn. Zijn zij echt in staat om het de klant altijd zo goed mogelijk naar de zin te maken? En de derde voorwaarde is flexibiliteit. Zowel naar de klant als naar de organisatie. Dat zijn wat mij betreft de begrippen waar het om draait. Een volle en schone supermarkt met heel veel vers alleen is niet voldoende om Supermarkt van het Jaar te worden.’

Elke dag een 9
Kuipers vindt dat de winkel elke dag een 9 moet zijn en liefst nog ietsje hoger. Dat lukt doorgaans goed. Dat hebben we bereikt door simpel, duidelijk en consequent te zijn.  Voorbeeld? Als ik langs de zuivelkoeling loop, weet ik zeker dat alle producten een houdbaarheidsdatum hebben die tenminste zes dagen verder ligt. Dat is een vanzelfsprekendheid. Zoals het ook een vanzelfsprekendheid is dat het out-of-stockpercentage niet boven de 
1 procent uitkomt.’ Maar het zal toch ook wel eens een keer niet zo zijn? Kuipers: ‘Dat duurt dan nooit lang. Ik delegeer veel en geef de medewerkers veel vertrouwen. Maar bij dat vertrouwen hoort ook dat je ze controleert. Ja, dat kan ook als je, zoals ik, tachtig dagen per jaar van huis bent. Met de moderne communicatiemiddelen kun je overal ter wereld op de hoogte blijven. Als er iets is wat niet klopt, weten ze dat snel genoeg.’

 

Winnaar The Battle

Kuipers weet wat winnen is. Vorig jaar deed hij mee aan The Battle, de interne verkiezing bij C1000. Hij won. ‘Waarom ik dat belangrijk vond? Ik wilde graag als de C1000 de geschiedenis ingaan die als laatste tot de beste C1000 van het jaar was gekozen. Toen dacht ik nog dat die verkiezing voor de laatste keer zou zijn gehouden, omdat de formule verdwijnt.’ Inmiddels weet iedereen dat het tenminste nog tot eind 2015 duurt, alvorens C1000 definitief uit het straatbeeld verdwijnt.

 

Allerlaatste kans

Dat verandert echter niets aan het feit dat het deze keer voor C1000 echt de allerlaatste kans is om Supermarkt van het Jaar te worden. Het is een extra drijfveer voor Kuipers en het team. ‘Het zou toch hartstikke mooi zijn als een formule die wordt opgeheven, toch nog in staat is om vlak voor het afscheid nog tot de Beste Supermarkt van Nederland te worden benoemd. Ja, wat voor The 
Battle gold, geldt nu ook. In versterkte mate zelfs. De allerlaatste Beste C1000 van Nederland zijn. Daar zou ik heel trots op zijn.’

Reageer op dit artikel