fotoreportage

Finalist BvhJ: Plus Nieuwstadt

Events

Finalist BvhJ: Plus Nieuwstadt

NIEUWSTADT – Plus Peter en Antoinette de Wit dingt dit jaar voor het eerst mee naar de titel Buurtsupermarkt van het Jaar en zit gelijk in de finale. ‘De beker zou fantastisch zijn, maar volgens onszelf zijn wij eigenlijk al Buurtsuper van het Jaar.

Distrifood Dynamics profiel van de winkel >>>

Midden in de historische kern van het Midden-Limburgse Nieuwstadt staat de Plus van ondernemers 
Peter en Antoinette de Wit. De enige supermarkt van het nog geen 3500 inwoners tellende dorp heeft sinds de ombouw naar Briljant, vorig jaar zomer, een flinke groeispurt doorgemaakt. De index liegt er niet om: van 125 direct na de heropening is nog altijd tegen de 115 over.

Sterk merk
De van oorsprong Veluwenaar Peter de Wit over zijn succes in Limburg: ‘Met de Plus heb je een sterk merk in handen. Het is een landelijk bekende fullservicesupermarkt. We voeren duizenden artikelen. De winkel heeft een vvo van 553 vierkante meter, maar voelt niet klein en op elkaar gepakt aan. We hebben zelfs een mooie doorkijk tot achter in de winkel gecreëerd.’

 

Duitsland

Toch is het voor het ondernemers-echtpaar niet alleen rozengeur en maneschijn. Nieuwstadt is gelegen op het smalste stukje Nederland, waardoor ook Peter en Antoinette de Wit klanten zien verdwijnen naar Duitsland. ‘We zitten hier op zo’n vijf minuten rijden van de grens met Tüddern. De accijnzen op met name alcohol, tabak en benzine liggen daar een stuk lager. Sinds afgelopen jaar is het een echte hype om niet 
alleen frisdrank, bier, maar ook goedkope kleding en schoenen in Duitsland te halen. Dit heeft 
gevolgen voor ons, maar ook voor de binnenstad van het nabijgelegen Sittard.’

Hogere accijnzen
De Plus-ondernemer richt zijn pijlen op politiek Den Haag. ‘De 
hogere accijnzen hebben het probleem alleen maar verergerd. De regering ziet niet in dat Nederland 350 kilometer grens heeft, waardoor het geld nu uit het land verdwijnt. Er wordt een hoop kapotgemaakt.’

Werkwijze
Ondanks de geografische ligging doet de buurtsuper uit Nieuwstadt het buitengewoon goed. De winkel behoort niet voor niets tot de finalisten die strijden om de prestigieuze titel Buurtsuper van het Jaar. Naast het aandeel van Plus heeft ook de werkwijze van het duo De Wit een belangrijk aandeel in de prestaties. ‘Het is misschien een cliché, maar een mooie winkel neerzetten is niet moeilijk. Wij proberen daarom ons enthousiasme over te brengen op de medewerkers. Ze zijn netjes, zien er verzorgd uit en zijn oprecht vriendelijk en betrokken richting klant.’

 

Oude kern

Het personeelsbestand telt 31 mensen, van wie er zes in vaste dienst zijn. ‘Iedereen hoort erbij en doet waar hij of zij goed in is. Dat stimuleren we. Ook hebben we een oudere kern van ‘echte’ Limburgers. Zij zorgen voor de extra binding met de 
lokale bevolking. Wij kennen de klant en dat werkt in ieders voordeel.’

Tussen de middeleeuwse Sint 
Johannes de Doperkerk en het buurtcafé is de Plus van Peter en Antoinette de Wit het naar eigen zeggen ‘extreem sociale punt’ van Nieuwstadt. ‘Wij zijn meer dan een winkel voor de vergeten boodschappen. Mensen komen hier ook voor een praatje en het lijkt alsof ze daar heel zuinig op zijn. Dat is voor ons de grootste overwinning.’

Calimero
Of hun winkel de hoofdprijs gaat pakken, lijkt voor De Wit bijzaak. ‘Gedurende de competitie hebben wij een enorme groei doorgemaakt; we waren een calimero, maar zijn uitgegroeid tot een volwassen 
supermarkt. We zijn daarbij wel onszelf gebleven. De betrokkenheid en de saamhorigheid is als nooit tevoren. Wij hebben plezier in wat we doen, elke dag weer. Dus eigenlijk hebben we de winst al binnen.’

Reageer op dit artikel