fotoreportage

Finalist SvhJ: Plus Veldhoven

Events

Finalist SvhJ: Plus Veldhoven
Bert Jansen

VELDHOVEN – De Plus van André en Joyce van Reijen overvalt je direct bij binnenkomst: de winkel is een feest.

Distrifood Dynamics profiel van de winkel >>>

De finaleplaats hebben we te danken aan onze filosofie. We gaan ervan uit dat de consument voor het beste gaat. Let wel: wat ‘het beste’ is, kan dagelijks verschillen. Vandaag de goedkoopste, morgen de best gesorteerde en daarna weer de vriendelijkste. Het is een optelsom. En consumenten willen graag bij een winnaar horen. Dat geldt in het voetbal en ik zou niet weten waarom dat niet ook voor 
supermarkten geldt’, zegt Plus-
ondernemer André van Reijen.

Zekerheid dat het klopt
‘Het gaat om het gevoel dat de klant heeft als hij hier zijn boodschappen heeft gedaan. Hij moet de winkel uitlopen met de zekerheid dat het klopt. We hoeven niet de goedkoopste te zijn, als de klant maar een waardevolle boodschap heeft gekregen. Het moet Preiswert zijn, jammer dat we daar geen goed Nederlands woord voor hebben.

Elke dag
De verkiezing en het bezoek van de jury is daarbij een leuk instrument om je te focussen, om je scherp te houden. Tegelijk weten we: we hebben elke dag 2500 juryleden.’ ‘Ons belangrijkste wapen is de aandacht die we geven, in alle 
opzichten. Zo luidt ook onze missie: ‘Bij onze winkel voel je de aandacht! Voor de mensen, voor de producten, voor de winkel en voor onze omgeving! Wij geven meer, wij zijn Plus!’ Die missie willen we elke dag waarmaken.’

Beste Plus
Vorig jaar werd Plus Van Reijen voor de tweede maal verkozen tot Beste Plus van Nederland. Twee keer eerder deed de winkel mee met de verkiezing Supermarkt van het Jaar. Dit jaar staat Van Reijen voor het eerst in de finale, mede omdat de winkel er nu ook helemaal klaar voor is. In 2011 is de winkel volledig verbouwd en van 1090 naar 1350 meter uitgebreid. Tien jaar werkte Van Reijen met de Plus-formule met versovaal. Nu is zijn winkel Plus Briljant, waarin maximaal wordt ingezet op vers. De twee jaar na de verbouwing zijn de puntjes op de i gezet en nu zijn winkel en team 
(110 medewerkers) in topconditie.

Sushiconcept en Superflappen
Blikvangers in de winkel zijn het het sushiconcept (van donderdag tot en met zaterdag vers gemaakt), de vlaaien, die vers worden 
opgespoten en de Superflappen, 
appelflappen op het formaat van een halve stoeptegel. Zo zijn er nog wel twintig hoogtepunten: deze 
ondernemer haalt alles uit de formule en zet er flink wat extra’s 
bovenop. Eveneens opvallend: het toch al aardige wijnaanbod van Plus heeft hier een extra invulling met flessen tot €45. Het past bij wat deze winkel wil uitstralen: genieten. Dat het gewaardeerd wordt blijkt uit het omzetaandeel van 4,5 procent in wijn. De wijnproefavonden (vier keer een volle bak) helpen daar 
natuurlijk ook bij. De wijk past dan ook goed bij deze formule.

Niet alleen op prijs
Het ondernemerschap van Van Reijen werkt door in de wijk. Zo is de Plus hoofdsponsor van de voetbalclub, de Oranjemarkt en de 
Samenloop voor Hoop ten bate van het KWF: ‘Leuker dan Alpe d’HuZes, want dit speelt in onze eigen wijk.’ ‘Je moet de wedstrijd niet 
alleen op prijs willen spelen, want dan wint Lidl altijd. Terwijl de hele markt nu speelt op weggeven. Weggeven is helemaal niet moeilijk, wel slecht voor de continuïteit. De goedkoopste ben je maar voor 
10 minuten. De markt groeit niet meer en krimpt eerder. De bevolking kampt met obesitas en wij supermarkten maken elke keer de kilocalorieën goedkoper, in plaats van ze béter te maken en meerwaarde toe te voegen. Het enige waar 
iedereen over toetert, is dat het nóg goedkoper kan, in plaats van nóg lekkerder, of gezonde of mooie producten. Ik denk dat een bedrijf als het onze, waarin we voor een reële prijs proberen een enorme hoeveelheid waarde te geven aan de klant, ook over tien jaar nog steeds staat als een huis.’

Reageer op dit artikel