fotoreportage

Finalist SvhJ: AH Vught

Events

Finalist SvhJ: AH Vught

VUGHT – Bij een filiaal denk je al snel aan een winkel waar een verzameling individuen werkt die buiten de winkelvloer geen band met elkaar heeft. Hoe anders is dat bij de Albert Heijn aan de Stationsstraat in Vught. ‘Je moet me wegdragen wil je me hier weg hebben.

Distrifood Dynamics profiel van de winkel >>>

Supermarktmanager Leo Ketelaars (58) is helemaal klaar voor de finaleweken. Zijn pak is getooid met een goudkleurige button, voorzien van de slogan ‘Albert Heijn Stationsstraat gaat voor goud’. De spreuk staat ook op een groot aantal plafondhangers. In die jacht naar de titel is volgens Ketelaars vooral de medewerker belangrijk. ‘Bij iedere finalist weet je dat het spiegelen en dweilen wel goed zit. Dan moet je kijken waar je onderscheidende kracht zit, en dat is bij ons het personeel. De vraag was; hoe krijgen we dat het beste voor het voetlicht?’

Gastvrijheid en blijheid

Het winkelteam maakte een lipdub op het nummer Hello van dj Martin Solveig. ‘Daarin zie je de gastvrijheid en blijheid die hier 
regeert.’ De video werd uitgezonden op de lokale tv, kreeg een plek op de Facebook-pagina van de 
supermarkt, maar maakte pas echt reacties los op Youtube. ‘Het filmpje is inmiddels meer dan 14.000 keer bekeken. We hebben zelfs reacties gekregen uit Nieuw-Zeeland.’

Getuige
Op het filmpje staat ook de ruggengraat van de winkel, zoals 
Ketelaars ze noemt. Pak ’m beet tien mensen die niet meer weg te denken zijn uit de Albert Heijn. Zo is daar Astrid Smit, al dertig jaar verantwoordelijk voor de vleeswaren. En Leonie de la Cousine van de broodafdeling, reeds zestien jaar 
actief. Ze heeft hier vrienden voor het leven. ‘Ik was getuige op de bruiloft van Astrid. En ik ga altijd naar de verjaardag van Sonja, dat is de caissière.’ Ook Margo Vink, verantwoordelijk voor een schone winkel, is lid van ‘de harde kern’. En dat blijft ze nog lange tijd. ‘Je moet me wegdragen wil je me hier weg hebben.’ Haar zoon en dochter werken ook in de AH.

Kroost op de winkelvloer
Thuis aan de keukentafel gaat het altijd over de winkel. ‘Tot een van mijn kinderen zegt; Mam, nou is het klaar met de Albert Heijn.’ Veel werknemers hebben, of hadden, kroost op de winkelvloer. 
Ketelaars vormt geen uitzondering. De bedrijfsleider is geboren op nummer 16 aan de Stationsstraat, een paar huizen verderop. Zijn zoon (‘hij ging met pijn in het hart weg’) heeft meer dan twaalf jaar gewerkt in de Brabantse supermarkt, Ketelaars’ dochter tien jaar. Het familiaire 
karakter van de super heeft volgens Ketelaars effect op potentiële krachten. ‘We hebben een wachtlijst van mensen die hier aan de slag willen. Jongeren vertellen op het schoolplein met trots wanneer ze hier eenmaal werken.’

Tegen het haalbare aan
Ketelaars noemt AH Vught een winkel met een persoonlijke touch. ‘Ik kom regelmatig bij kleine middenstanders over de vloer. De sfeer die zij creëren moet ook hier voelbaar zijn.’ Over de winkel met een oppervlakte van 1050 vierkante 
meter is hij uitermate tevreden. ‘Een verbeterpunt? Moeilijk om te zeggen en dat bedoel ik niet arrogant. We zitten tegen het haalbare aan. De brood- en deli-afdeling is 
geweldig, houdbaar altijd ‘superstrak’ en er gaat bij de kassa geen klant voorbij zonder begroet te worden.’ Bij sommige klanten gaat het om meer dan groeten. Die moeten begeleid worden. ‘Er komen hier veel visueel gehandicapten en dat 
realiseert iedereen zich. Wanneer zij hier komen, nemen we hen aan de hand door de winkel.’

Extra gas
In de finaleweken geeft AH Vught extra gas. ‘Klanten kunnen op een arrenslee die getrokken wordt door Friese paarden. We hebben koks op de winkelvloer die producten 
bereiden en we gaan langs bij verzorgingstehuizen waar veel oud-klanten van ons zitten en geven ze een ontbijt en souper.’ Een voorbeeld dat de supermarkt een thuishaven is voor tout Vught. ‘De winkel staat recht tegenover het station. De forenzen lopen van het spoor, direct de supermarkt binnen. Dan willen we ze het gevoel geven: hè, hè, ik ben weer thuis.’

Reageer op dit artikel