fotoreportage

Finalist BvhJ: Spar Roode Haps

Events

Finalist BvhJ: Spar Roode Haps

HAPS – Spar Roode doet voor het eerst mee aan de verkiezing. De strakke winkel zit terecht in de 
finale.

Distrifood Dynamics profiel van de winkel >>>

De Spar van Nico Roode in Haps is versierd met koppen met vrolijk 
gekleurde pruiken en slingers. ‘Klaar voor carnaval’ zou je denken, maar nee. Spar Roode zet zich met een mooie actie in voor het Ronald McDonaldhuis en Cliniclowns. ‘Het is belangrijk om je samen met je klanten ergens voor in te zetten; niets vergroot het saamhorigheidsgevoel zo sterk als samen een doel bereiken’, zegt ondernemer Roode. ‘In het verleden hebben we zo ook al eens – met de andere winkeliers – tienduizenden euro’s gespaard voor Nepal. Dit jaar organiseren we hierbij de actie de Dag van de Kinderlach. Een fantastisch evenement, onder supervisie van onze medewerker Inge van den Heuvel.’

Zelden iemand weg
Het personeel – vijftien man 
inclusief parttimers – is een grote kracht voor de winkel. Zelden gaat er iemand weg. Laatst nog, een 
medewerker die tijdens zijn studie op zaterdag bij Spar was blijven werken, voor de gezelligheid. Pas na zijn afstuderen ging het echt niet meer met zijn nieuwe baan. Spar Roode dankt zijn finaleplaats dan ook vooral aan het personeel. Het hele team zit op één lijn in het streven naar een schone, nette, tot in de puntjes verzorgde winkel. ‘Dat werkt prettig, maar is ook voor de klant het fijnst. Welke instantie hier ook komt controleren, we krijgen altijd terug dat het zo netjes verzorgd is.’

Rustig winkelbeeld
In mei 2012 is de winkel gemoderniseerd. Het vvo bleef op 500 meter, maar koelingen, diepvries, kassa’s, stellingen, broodafdelingen, alles is vernieuwd. Bijna de hele winkel wordt nu uitgelicht met led-lampen, waarmee alle producten uitgekiend zijn gepresenteerd. ‘De hele winkel draait energiezuinig, maar de uitstraling van de verlichting is vooral erg vriendelijk. Het winkelbeeld is er rustig van geworden. Koelingen met slechte verlichting geven soms veel schaduw op producten. Hier staat alles er prachtig bij en kun je de koeling ook beter schoonhouden.’

Tijd is rijp
Spar Roode doet voor het eerst mee met de verkiezing, maar de tijd is er nu dan ook rijp voor. ‘Je moet een nieuwe winkel in je vingers krijgen. Verbouwen is één, maar de winkel daarna bijhouden en vers houden is een tweede.’ Het Spar-assortiment komt hier goed tot zijn recht, maar Roode vult het waar 
mogelijk aan met lokaal assortiment. Haps kent een goede tomatenteler. Met andere telers voert hij het label ‘Vers van Hier’. ‘Onze klanten vinden het geweldig dat die producten dan ook in onze winkel verkrijgbaar zijn. De teler werkte eerder met een automaat aan de weg, maar die is nu overbodig 
geworden. Met zulk lokaal assortiment vullen we de winkel aan. Heel veel hoeft dat ook weer niet te zijn want Spar heeft echt een goed en volledig assortiment. De laatste 
jaren wordt er goed naar gekeken. Schapindelingen blijven up-to-date, verpakkingen worden steeds spectaculairder, mooier en frisser. Producten die minder goed lopen, worden tijdig gesaneerd en vervangen door beter assortiment. Spar werkt daar de laatste jaren erg hard aan.’

Concurrentie in buurplaatsen
Haps kent naast de Spar twee bakkers en een slijter, een prima aanvulling. De echte concurrentie zit in de buurplaatsen Cuijk en Mill, met grote Jumbo’s, Jan Linders en AH’s. Daar vloeit een deel van de 
lokale bestedingen naar af, en dat houd je niet tegen. Voor de onder-
nemer is het zaak vast te houden aan 
de eigen uitgangspunten: de strak verzorgde winkel en het enthousiasme in alle activiteiten. ‘Vaak wordt er maar van uitgegaan dat 
alles in een dorp alleen maar duur is. Maar het sociale aspect is zó 
belangrijk voor de gemeenschap. Bij een buurtsuper is dat nóg intenser. Blije en droevige gebeurtenissen, 
alles wordt hier gedeeld.’

Reageer op dit artikel