fotoreportage

Finalist BvhJ: Spar Milsbeek

Events

Finalist BvhJ: Spar Milsbeek

MILSBEEK – Na successen met de formule Attent gaan Petra en 
Antoine Willemsen nu voor succes met Spar.

Distrifood Dynamics profiel van de winkel >>>

Petra en Antoine Willemsen nemen voor de eerste maal deel aan de verkiezing 
Supermarkt van het Jaar. Hoe de winkel ook direct in de finale is beland, vinden ze moeilijk te zeggen, maar dat lijkt wat te 
bescheiden. ‘Bij ons is de sfeer zo bepalend. Er hangt warmte en gezelligheid, onze service naar de klanten is hoog en de winkel is netjes en verzorgd.’ Die winkel zetten ze neer met de hulp van vier fulltimers en vier parttimers. Een goede service probeert elke finalist te bieden, de vraag is dan ook hoe deze ondernemers het invullen.

Wensen klanten
Petra: ‘We pakken zo veel mogelijk wensen van klanten op. Zo hadden we veel vraag naar lactose- en glutenvrije producten. Maar met een zeer beperkte vloeroppervlakte (270 meter vvo) is dat zeer lastig als je niet alles met displays wilt volzetten. Maar we zijn het gaan proberen en nu hebben we er een hele kopstelling voor vrijgemaakt. Dat zou je normaal niet doen met zo’n kleine winkel, maar dit wordt sterk gewaardeerd door de klant. Zo proberen we alle moeite te doen.

Makro of Sligro
Soms ook door extra assortiment bij Makro of Sligro te halen. Liever niet natuurlijk, we streven naar volledige afname bij Spar, maar we willen de klanten wel behouden. En langzaam lopende producten, als bitterkoekjes, daarin is een hele omdoos voor ons te veel, dan moeten we de halve doos weggooien. Dan halen we een paar zakjes bij een collega-Spar. Daarmee hebben we niet de winstmarge, maar wel een tevreden klant.’

De oplossing om toch een zo ruim mogelijke keus te bieden in assortiment is weinig facings en veel en vaak bijvullen. Dat maakt de winkel erg bewerkelijk. Antoine: ‘Dat valt niet mee, maar zo werkt het goed. Wat niet loopt saneren we en vervangen we.’

Product per colli
Petra: Sommige producten voeren we echt voor één klant. Soms maken we dan de afspraak dat een klant het product per colli bestelt en afneemt. En daar hebben de meeste klanten echt wel begrip voor.’ Ook het meelopen naar de auto, het thuisbrengen van boodschappen en online bestellen valt onder de service van de winkel.

De Spar is de enige supermarkt in Milsbeek, dat verder een slagerij kent en een baktaria (bakker annex cafetaria). Het dorp telt 2700 
inwoners, heeft veel gezinnen en het 
inkomen ligt wat hoger dan gemiddeld in Nederland.

Genoeg volle karren
Antoine: ‘Ze letten wat minder op de prijs, hoewel daar de laatste tijd wat verandering in lijkt te komen. Maar het is zeker niet zo dat de klanten hier alleen voor de vergeten boodschappen komen. We hebben genoeg volle karren gelukkig.’ Petra: ‘Dat komt omdat ze het ons gunnen. De waardering van de klant maakt ons werk leuker, en bepaalt ook het resultaat in de verkiezing.’

Verrassende ombouw
Het ondernemerschap zit Petra en Antoine echter in de vingers. In 2007 waren ze de beste Attent van Nederland (toen nog in Tricht). In 2011 haalden ze die titel opnieuw met de winkel in Milsbeek. In 2012 ging de winkel over naar Spar, het vvo ging van 220 naar 270 en ook het magazijn werd uitgebreid. De ombouw is verrassend, omdat Spar kleine winkels juist in Attent onderbrengt. Maar daar waar de omzet het toelaat, kan een winkel Spar worden. Petra: ‘We zijn de enige 
Attent die naar Spar is overgegaan. Het bijvullen is erg bewerkelijk, maar op deze wijze bereiken we wel die hogere omzet. Met de formule Spar zijn we 3 procent goedkoper voor de klant, en dat leveren wij dus onderaan de streep in, maar het 
levert een hogere omzet. Onderaan de streep is dit het beste.’ Antoine: ‘En de naam op de winkel is niet het belangrijkste hè, het gaat de klant om Petra, Antoine en het hele team.

Reageer op dit artikel