artikel

DvdS: lokaal ondernemerschap en bezoeken aan AH Boender en Plus Smits

Events 543

Zaltbommel/Geldermalsen – ‘Dit is de winkel zoals ik hem wilde’, zegt AH-franchiser Ferry Boender bij het bezoek van de deelnemers aan de Dag van de Supermarkt aan zijn recent geopende Echt Vers-AH in Zaltbommel. De strakke winkel is een tegenpool van de Plus van Giel Smits. ‘Dit is net thuiskomen’, zegt een Plus-vrouw als ze de winkel binnenstapt.

Bekijk de fotoreportage onderaan het artikel.

Ferry Boender en zijn supermarktmanager Nicole van Namen hebben flink werk gemaakt van het bezoek aan de Albert Heijn. Verschillende (lokale) leveranciers laten hun producten zien. Zo worden de bezoekers onder meer getrakteerd op een stukje lamsvlees uit de regio. Bierbrouwer Sil Stranders-Geluk van brouwerij de Bommelaar zou er graag zijn bier bij laten proeven. ‘Maar dat mag helaas niet in een supermarkt’, zegt hij met spijt in zijn stem.

Boender vertelt dat de supermarkt tot op detail zo is zoals hij hem voor ogen had. ‘Er moeten bij AH 25 mensen hun plasje over doen, maar uiteindelijk gebeurt het zoals ik het wil.’ De strakke Echt Vers-winkel maakt veel indruk op de supermarktondernemers, maar de reacties zijn toch wisselend, vooral die van niet AH’ers. ‘Ik mis warmte en sfeer. Maar de winkel is nog kort open, het zal nog zoeken zijn’, zegt een Plus-ondernemer. Een AH-franchiser bekijkt met belangstelling de elektronische schaplabels. ‘Die krijgen wij binnenkort ook. Dat is een flinke investering. Ik betwijfel of je die terugverdient, maar het maakt het een stuk makkelijker en je voorkomt fouten.’ Boender staat stil bij het bierschap. Over de hele breedte hangt daar een foto van Zaltbommel. ‘Kijk, dat vind ik nou mooi.’

De Plus-dame die de AH van Boender wat kil vond, voelt zich direct thuis bij het bezoek aan Plus Giel Smits in Culemborg, die de ZO2Z-award voor beste supermarktondernemer van het Vakcentrum won. ‘Plus is toch sfeervoller’, verzucht ze. De winkel telt talloze displays. ‘Dat is niet speciaal voor jullie bezoek. Zo ziet het er altijd uit’, verzekert Smits. ‘Ik hou daarvan.’ Een AH-ondernemer vindt dat op zijn beurt ‘juist te veel ban het goede. ‘Maar het is wel een duidelijke keuze’, zegt hij.

Smits verhaalt uitgebreid over de lokale en maatschappelijke activiteiten die hij ontplooit. Die hebben de winkel, die door stagnerende woningbouw, ooit moeizaam startte, een mooie omzet gebracht. ‘We hebben 18.000 klanten per week met een gemiddelde besteding die tussen de €18 en €19 ligt.’ Daarmee zitten we ver boven de ooit begrootte omzet van €280.000’, zegt hij over de cijfers die hij, ook per afdeling, met zijn medewerkers deelt. ‘Als je deelt wat wel en wat niet goed gaat, voelen medewerkers verantwoordelijkheid.’

De bedrijfsbezoeken volgden op een plenair ochtendprogramma dat bij de duurzame evenementenlocatie De Kas in Woerden werd gehouden. Jumbo-franchiser Daan Meijerink vertelde hoe hij uiteindelijk op zijn 53e het ondernemerschap inrolde. Hij nam in 2015 een noodlijdende Jumbo, een voormalige C1000, in Molenaarsgraaf over en wist die met veel actie weer aan de praat te krijgen. De succesvolle horecaondernemer Gert Boonen kroop in een vraaggesprek met Distrifoods hoofdredacteur Peter Garsteveld in de huid van de supermarktondernemer. ‘Jullie moeten als klanten als gasten beschouwen.’

Het officiële programma werd afgesloten met de uitreiking van de Smaakt Local Marketing Awards die door Plus-ondernemer Sabine Zondag en Albert Heijn-franchiser Peter Bijlsma werden gewonnen. Tijdens de daarop volgende borrel en het diner werden oude vriendschappen hernieuwd en nieuwe contacten opgedaan.

Foto's

Reageer op dit artikel