artikel

Winnaar categorie Home Care & Cleaners en Speciale Wheel Meest Margetoevoegend

Events 210

Een nieuw toiletblok voor een geursensatie: Henkel weet er een innovatie van te maken die de retail én de consument aangenaam verrast. Winnaar in de categorie, maar ook winnaar van de Wheel voor het meest margetoevoegende product.

Witte Reus Geur Switch is een toiletblok met twee verschillende geuren in één blok. Als het toiletblok droog is, geeft het een eerste geur vrij, bijvoorbeeld Appelbloesem. Zodra je doorspoelt en het blok nat wordt, komt de tweede geur vrij, bijvoorbeeld Waterlelie. Kim VanDerAar, head of marketing Laundry & Home Care Nederland bij Henkel: ‘Dit komt door de aqua-active technology. We voorkomen hiermee de ‘neusblindheid’ die de consument bij gewone toiletblokken ervaart. Het is eigenlijk net als bij je parfum; je eigen parfum ruik je op den duur ook niet meer. Hetzelfde heb je met je toiletblok als dit een tijdje in het toilet hangt. Met deze technologie krijgt je toilet een nieuwe impuls bij het spoelen.’

Geur Switch is geïntroduceerd in mei 2018, in drie varianten: Appelbloesem-Waterlelie, Perzik-Rode Appel en Oceaan-Citrus. In maart 2019 is de range aangevuld met Witte Lavendel-Frisse Katoen.

Hoe is Geur Switch in 2018 ontvangen door de retail?
Lisa Brouwer, junior brand manager Witte Reus Toilet: ‘We hebben in het verleden met Witte Reus Toilet al veel innovaties gebracht. Die innovaties hebben altijd goede tot zeer goede prestaties laten zien. Op basis van die successen (zoals Gekleurd Water) hebben we bij de retail veel vertrouwen opgebouwd. Met onze plannen voor Geur Switch hebben we dan ook direct heel goede reacties gekregen. Ook het sterk vernieuwende concept werd direct herkend.’

Hoe zag Henkel zelf vooraf de marktpotentie van deze innovatie?
VanDerAar: ‘Vanuit consumenten-insights leerden wij dat gebruikers de geuren van toiletblokken na een aantal dagen niet meer als sterk ervoeren. Van daaruit kwam onze overtuiging dat als we dat probleem konden oplossen we een succes zouden kunnen behalen. Maar dat succes is ook voor ons uiteindelijk wel groter dan we vooraf hadden ingeschat. Het slaat nog veel beter aan.’

Geur Switch heeft inmiddels 4 procent marktaandeel, van de totale omzet aan toiletverfrissers. Witte Reus Geur Switch komt volledig on-top. De variant Appelbloesem-Waterlelie is de meest verkochte variant met een zeer geode rotatie. De andere variaten roteren ook erg goed.

Lisa Brouwer (junior brand manager Witte Reus Toilet) en Edwin Dijkshoorn (sales director Laundry & Home Care Nederland)

In maart is de vierde variant toegevoegd. Welk vervolg is er mogelijk?
VanDerAar: ‘Voorlopig blijven deze vier beschikbaar. De focus voor 2019 ligt in de ondersteuning van deze vierde variant en de range als geheel. We zijn ook op televisie met de ondersteuning van de range. Daarnaast blijft innovatie voor ons een zeer belangrijke rol spelen. Die innovatiefocus ligt breder dan
alleen Geur Switch.’

Witte Reus Geur Switch is ook bekroond met de Wheel voor het meest margeverruimende product. Wat zegt dat?
Brouwer: ‘Onze innovaties hebben altijd veel waarde toegevoegd aan de toiletcategorie. Door die waardetoevoeging is ook de marge voor de retailer verbeterd. Met Geur Switch hebben we opnieuw een interessante marge voor de retailer weten toe te voegen. Innovaties zijn de kern voor waardecreatie, dus de extra award onderstreept eigenlijk het belang van deze innovatie.’

Meer interviews van de Wheel of Retail:
Vanaf maandag 20 mei in een speciaal digimagazine op Distrifood.nl

Reageer op dit artikel