artikel

Industributie: Van Geloven Snacks, winnaar Diepvries

Events 5

De categorie Diepvries wordt als geheel dit jaar milder beoordeeld door de retail dan voorgaande jaren. De gemiddelde score komt hoger uit, maar daarboven weet Van Geloven Snacks de waardering het sterkst te verbeteren. De eindscore, die een half punt hoger ligt dan vorig jaar, is goed voor de Industributie Trofee in deze categorie.

Heeft Van Geloven zelf ook ervaren dat de relatie met de retail beter is geworden?

Trade marketing manager Retail Rob Mienis: ‘Ten eerste, wij zijn blij dat de handel ons zo hoog waardeert, hartelijk dank hiervoor. De handel realiseert zich goed dat snacks een zeer interessante categorie is, met voldoende groei en veel kansen. De markt is de afgelopen jaren in beweging gekomen, en Van Geloven heeft daarin met een combinatie van innovatie en renovatie een stevige extra stimulans aan de markt gegeven.’

In accountmanagement is de waardering gegroeid. Groot zijn de verschillen in de categorie niet. Is accountmanagement lastig in deze groep? En wat doet u daarin anders?

‘Het is in vriesvers niet lastiger dan in andere categorieën, denken wij. Maar we hebben wel te maken met het uitgangspunt dat je met elkaar de business wilt laten groeien. Daar heb je twee partijen voor nodig. Dat zijn voorwaarden voor succes en voor een betere samenwerking. Meedenken is onzes inziens een belangrijk aspect voor een evenwichtige samenwerking. Dat proberen wij dagelijks te doen en gelukkig ervaart de handel onze instelling hieromtrent.’

De overwinning wordt vooral behaald met een prima prestatie in trade marketing. De score ligt bijna een vol punt hoger. Wat heeft u verbeterd?

‘We proberen continu de categorie te laten groeien. Wij zijn ook bereid om een product dat minder goed roteert of minder relevant is, te saneren als dat nodig blijkt. Dat bewust snijden in eigen vlees wordt herkend en gewaardeerd door de handel. Niet ten koste van alles proberen om dood hout op de plank te houden. Wij bieden al onze producten aan, echter: we adviseren soms om een introductie juist niet op te nemen omdat die niet past in het shopper profiel van de desbetreffende relatie. Wanneer je realistisch naar het schap kijkt en kritisch bent op jezelf, dan realiseert de retail zich dat onze adviezen niet vanuit de fabrikant zijn ingestoken, maar vanuit het retailbelang.’
‘100 procent distributie is leuk voor bepaalde kernartikelen, maar de markt voor snacks is een regionale business. Wat in Holland goed verkoopt, kan in Limburg zo maar niets doen. Wij geven dus ook regionale adviezen, en landelijk versus stedelijk, waar mogelijk, wenselijk en noodzakelijk, zoals bij de airfryer.’

In supply chain valt de score echter lager uit en daalt u in de ranking. Was 2018 voor Van Geloven ook een lastig jaar?

‘Absoluut. We hebben problemen gehad met onze supply. Wat dat betreft is de waardering door de handel nog mild. We zijn er ook direct heel transparant over geweest naar de handel en hebben er direct een taskforce opgezet om de problemen zo veel mogelijk te beperken. We hebben er een zware klus aan gehad. Openheid hierover is zeer belangrijk.’

Wat gaat 2019 brengen voor de relatie met de retail?

‘Natuurlijk hopen we dat die relatie nog bestendiger wordt. We komen met twee introducties, een vegetarische oven-snack in samenwerking met de Vegetarische Slager, en een Crispy Chick’n voor oven en frituur. Beide van topkwaliteit, waarmee we een breed publiek iets nieuws bieden, met een flinke impuls voor de categorie.’ 

Reageer op dit artikel