artikel

Winnaar Special Wheel Consumentenprijs: Sprite

Events 482

Groot nieuws was het, en groot is het eigenlijk nog steeds. De stap van Coca-Cola Nederland om Sprite volledig suikervrij te maken kon op grote instemming rekenen van retail en consument. Lef en een goed consumenteninzicht. De stap levert Coca-Cola de Special Wheel Consumentenprijs op.

In maart 2017 zette Coca-Cola in Nederland een grote stap door Sprite voortaan geheel suikervrij te gaan maken. Margreet van Staalduijnen, senior brand activation manager Flavours & Adults: ‘De consumentenbehoeften veranderen en we zien dat de vraag naar drankjes met minder of geen suiker toeneemt. Met Sprite speelden we daar afgelopen jaar een belangrijke rol in. Als eerste in de wereld herintroduceerde Coca-Cola in Nederland Sprite als volledig suiker- en calorievrije frisdrank met behoud van de bekende, verfrissende citroen- en limoensmaak. Daarnaast kreeg Sprite een fris nieuw uiterlijk in Nederland en een verpakking die de 100 procent natuurlijke fruitsmaken benadrukt.’

Suikerreductie van 900.000 kilo

In totaal zijn door Coca-Cola 40 verschillende sku’s van Sprite omgezet. ‘Dankzij de nieuwe samenstelling hebben we een suikerreductie bereikt van ruim 900.000 kilo. De calorie-inname liep in totaal terug met 4,2 miljard kilocalorieën. In lijn met deze ontwikkeling zet Coca-Cola Nederland vol in op verdere verduurzaming van het productportfolio.’

Ambitieuze doelstellingen

‘Zo verbeterden we begin dit jaar ook de receptuur van Fanta orange. In het duurzaamheidsactieplan ‘This is Forward’ staan ambitieuze doelstellingen geformuleerd die gelden voor het gehele portfolio van Coca-Cola Nederland. Maatschappelijke betrokkenheid, recycling en een verdere suikerreductie staan daarin centraal.’

Consumentenprijs

Sprite wint niet in de categorie (die prijs ging naar Fïnley), maar krijgt wel de Consumentenprijs. Terecht? Wat betekent deze prijs voor jullie?  Joost Dijkstra, senior manager Portfolio Development CCEP: ‘Wij vinden het een enorme eer dat we met Sprite de consumentenprijs hebben gewonnen. Sprite blijft continu relevant voor de jongere doelgroep die het bedient. Naast inspelen op de behoefte aan minder suiker en calorieën, speelt smaak en merkbeleving een grote rol. De doelgroep ziet Sprite als stoer en urban. Tegelijk blijkt uit uitgebreide smaaktesten onder Nederlandse consumenten dat de smaak van de suiker- en calorievrije Sprite als net zo lekker wordt ervaren als de variant met suiker. Het winnen van de Consumentenprijs is een belangrijke erkenning voor en bevestiging van stap die we hebben gezet: minder suiker, maar wel even lekker!’

Prima match tussen vraag en aanbod

Een jaar na de succesvolle herintroductie blijkt er een prima match tussen vraag en aanbod: Sprite realiseerde in het jaar van introductie een volumegroei van 4,4 procent. Er zijn circa 250.000 meer huishoudens die Sprite hebben gekocht (penetratie +32 procent), consumenten doen vaker herhaalaankopen en de distributie is gegroeid met 4 procent, met name binnen kleinverpakking. Joost Dijkstra: ‘We kijken continu naar innovaties en mogelijkheden om bestaande recepturen aan te passen en het aantal calorieën in onze dranken te verminderen. We streven ernaar dat in 2025 50 procent van ons verkoopvolume afkomstig is van caloriearme of calorievrije dranken.’

Reageer op dit artikel