artikel

Winnaar categorie Zoetwaren & snacks – droge snacks: Lay’s Mix

Events 161

De Wheel of Retail voor droge snacks gaat naar de succesvolle mixen van Lay’s. De verschillende vormpjes in paprika en naturel slaan aan bij de consument. En de volgende stap komt er al aan: de mix van drie grote PepsiCo-merken in één zak.

Lay’s Mix is een combinatie van verschillende zoute snacks in één zak: vier vormpjes bij elkaar. We combineren de bekende Bugles en Wokkels met twee (voor de Benelux) nieuwe vormen, Grids en Pomfrites, bij elkaar in één zak. De mixzakken zijn er in twee varianten: naturel en paprika.

Succes overtreft elke verwachting

Head of Marketing Snacks Benelux Robin de Bruijn: ‘We hadden vooraf wel verwacht dat dit een succes zou kunnen worden, maar om eerlijk te zijn overtreft dit elke verwachting, zeker gezien de waarde die het voor de categorie heeft gebracht. Al onze inspanningen in het snacksportfolio zijn gebaseerd op een op duurzame groei gerichte categorievisie. Vanuit die visie hebben we veel aanknopingspunten voor schapoptimalisatie, maar ook voor relevante innovatie. Juist omdat we de afgelopen jaren flink hebben geïnvesteerd in inzichten in consumentenbehoeften, shoppergedrag en behoeften van retailers, weten we hoe we met relevante innovaties kunnen komen. Lay’s Mix is daar een goed voorbeeld van. Desondanks hadden we dit succes niet verwacht. Het is de eerste stap van een groter plan in het mixen van producten. Een belangrijk element in het succes is dat deze innovatie onder het merk Lay’s valt. Lay’s is hét chipsmerk in de Benelux, dus we innoveren vanuit een sterke basis. Daarnaast laten we consumentenbehoeften naadloos aansluiten op de behoefte van shoppers, samen met onze retailpartners. Tegelijk voegt het veel waarde toe aan de categorie, uitgedrukt in GfK-cijfers zo’n 20 procent. Ook de rotatie ligt veel hoger dan verwacht, waarbij beide varianten het erg goed doen, met als absolute topper Lay’s Mix Paprika.’

Distributie kwam vrij vlot op gang

De retail heeft de opbouw van de distributie snel opgepakt. De Bruijn: ‘Dat gaat in Nederland meestal wel vrij vlot. Dat komt vooral doordat onze relatie met de retailpartners zo goed is, dat als we afspraken maken over distributie, dat er dan ook direct een heel snelle opbouw is. En met een snelle distributie-opbouw kunnen we ook met onze communicatie daar snel op inspelen, zodat het elkaar versterkt. Momenteel introduceren we een derde variant, met een kaassmaak. Heel bijzonder daarbij is dat we Lay’s-varianten mixen met een Doritos-variant en een Cheetos-variant. Dat is een primeur, Lay’s, Doritos en Cheetos komen hierin samen onder een nieuw merk: Mixups. De nieuwe naam gaat dus verder dan enkel Lay’s. Lay’s Mix was voor ons de eerste stap. Met dit nieuwe Mixups- platform gaan we een stap verder, in de mix van producten van onze verschillende merken. En als dit ook weer waarde toevoegt voor de categorie, is het logisch dat we ook dit in de toekomst gaan uitbreiden met nieuwe variaties.’

Reageer op dit artikel