artikel

Winnaar categorie Ontbijtproducten: Bolletje Vezelrijk Beschuit

Events 122

Met de introductie van Vezelrijk Beschuit heeft Bolletje een sterke impuls gegeven aan een meer traditionele categorie, waarin innovatie doorgaans op een lager peil staat. Een welkome aanvulling voor de retail, die Bolletje beloont met de Wheel of Retail.

Bolletje Vezelrijk Beschuit is een verantwoord alternatief voor de standaard beschuit. Bolletje speelt hiermee in op het groeiende gezondheidsbewustzijn van de consument, met veel vezels, zaden en pitten. Productmanager Daan Salari: ‘Het product laat zien dat Bolletje een relevante en laagdrempelige innovatie kan brengen in een categorie waarin de aankopen normaal gesproken sterk routinematig zijn. Toegankelijk is daarbij erg belangrijk. De grote items zijn de gewone naturel beschuit en de volkoren beschuit. Daar heeft Bolletje al eerder natuurlijk de meer ambachtelijke Boeren Beschuit aan toegevoegd en Granenvariaties, beschuiten met spelt en met haver.

Variatie bieden die past bij de kopersgroep

Het laatste bleek voor de gemiddelde gebruikersgroepen echter een brug te ver. De kans was hier om variatie te bieden die wel past bij de kopergroep. Met Bolletje Vezelrijk Beschuit hebben we een laagdrempelige, toegankelijke aansluiting op de huidige kopersgroep, waarmee we de categorie tegelijk aantrekkelijk maken voor nieuwe kopers. De kopersgroep die kritisch naar voedingswaarden kijkt, zal eerder een vezelrijk beschuit kiezen. Deze beschuit is én lekker én bevat de nodige voedingsstoffen.’ Bolletje Vezelrijk Beschuit is er in twee varianten: Meer Zaden en Meer Granen. Meer Zaden bevat  10 procent vezels en is bestrooid met sesamzaad, pompoen- en zonnebloempitten en lijnzaad. Meer Granen bevat 14 procent vezels, de granen haver, spelt en rogge en is bestrooid met haver- en speltvlokken.

Waarde en marge toevoegen

Bij introductie was de reactie van de retail direct goed. ‘Boeren Beschuit, de grotere ambachtelijke beschuiten, was een mooie innovatie, maar die staat inmiddels ook al weer 5 jaar in de markt, dus tijd voor iets nieuws. Bolletje kijkt voortdurend waar consumentenbehoeftes liggen om daarop in te spelen met relevante concepten. Met Bolletje Vezelrijk Beschuit hebben we nu weer een grote stap kunnen zetten waarmee we waarde en marge kunnen toevoegen. De retail heeft gelijk enthousiast gereageerd en de distributie is dan ook zeer goed: de variant Meer Zaden zit op bijna 100 procent en Meer Granen op 75 procent. Doordat het concept variatie biedt, maar wel heel toegankelijk is, ligt de rotatie op een mooi niveau. Naar tevredenheid van de retail.’

Categorie goed blijven onderhouden

Een derde variant staat niet op de planning. ‘Wel kijken we hoe we ons assortiment verder kunnen verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van voedingswaarden. We gaan de Twentse Beschuit binnenkort 100 procent natuurlijk maken, in navolging van de Boeren Beschuit. Dat lijkt iets kleins, maar in beschuit is dat een grote stap. Zo blijven we de categorie goed onderhouden.’

Reageer op dit artikel