artikel

Winnaar categorie Frisdranken: Fïnley

Events 998

Coca-Cola Nederland heeft met Fïnley als frisdrank voor volwassenen een prachtige aanvulling op de categorie gebracht. Zo goed, dat de retail de introductie beloont met de Wheel voor Frisdranken én voor Meest innovatieve product.

Fïnley is de eerste frisdrank speciaal voor de volwassen smaakvoorkeuren: fijne bubbels en een mooi evenwicht tussen zoet en bitter. Het is een lekker, niet-alcoholisch en caloriearm alternatief dat je op diverse momenten kunt drinken: als verfrissend drankje in de middag of als heerlijke mocktail gedurende de avond. Het is gemaakt van vruchtensappen met uitsluitend natuurlijke aroma’s, bevat geen conserveringsmiddelen en wordt licht gezoet met onder andere stevia-extract. Hierdoor levert Fïnley slechts 20 calorieën per 100 ml.

Voorkeur voor zoete dranken neemt af

Margreet van Staalduijnen, senior brand activation manager Flavours & Adults: ‘In Nederland is 65 procent van de bevolking ouder dan 30 jaar. Echter het aanbod van frisdranken voor die doelgroep was nog beperkt. Met Fïnley hebben we een breed assortiment in de markt gezet specifiek voor deze volwassen doelgroep. Smaakvoorkeuren veranderen naarmate je ouder wordt. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat volwassenen een verfijnder smaakpalet hebben. De voorkeur voor zoete dranken neemt af. En daarnaast zijn ook de smaakpupillen meer ontwikkeld en veeleisend. Ze zoeken subtiele, maar verrassende smaakcombinaties. Hier spelen we met Fïnley op in.’ Fïnley is er in vijf smaken en acht varianten. Naast de mocktails Mojito en Spritz in blikjes van 250 ml is Fïnley verkrijgbaar in de smaken Citroen-Vlierbloesem, Pompelmoes-Bloedsinaasappel en Sinaasappel-Cranberry. Deze laatste drie zowel in 250 ml-blik als 1 liter petfles.  Fïnley is tijdens de introductie direct met open armen ontvangen in de volle breedte van de retail. De retail herkent sterk de achterliggende trends van deze innovatie.

Eén merk, twee Wheels

Fïnley wint de Wheel voor Frisdranken, maar ook de Special Wheel voor Meest innovatieve product. Wat maakt deze prijs belangrijk? Joost Dijkstra, senior manager Portfolio Development CCEP: ‘Wij zijn continu bezig met het optimaliseren van ons assortiment. Innovatie staat daarbij hoog in het vaandel. In 2017 introduceerden we al 17 nieuwe dranken, dit jaar volgen er 21 nieuwe introducties. Zo zijn we het jaar begonnen met de introductie van Fuze Tea, een verrassende fusie van thee-extracten, fruitsap en kruidenextracten, met een verfrissende ijstheesmaak als resultaat. En lanceerden we nieuwe smaken, zoals Sprite Komkommer, Chaudfontaine Fusion Watermeloen en Komkommer. Het winnen van de Special Wheel voor Meest Innovatieve Product voor Fïnley is daarom voor ons naast een bekroning op het werk, de erkenning dat we als Coca-Cola op de goede weg zijn en in de markt komen met relevante productinnovaties.’

Nog meer potentieel in het segment

Fïnley heeft een gewogen distributie van rond 80 procent en heeft een goede vertegenwoordiging van de range over de hele markt zowel mocktailsmaken als de andere fruitsmaken. Dijkstra: ‘Wij geloven dat er nog meer potentieel zit in het volwassen fris segment. We blijven daarom investeren in het merk; in nieuwe smaakinnovaties en zeker ook in communicatie.’

Reageer op dit artikel