artikel

Winnaar categorie Diepvriessnacks: Kwekkeboom Oven Black Angus Bitterballen

Events 296

Geen mooiere snack dan de bitterbal. Maar er is ruimte voor gemak en gezondheid, dus kreeg Kwekkeboom Oven eerder al een Gouden Wheel. Nu is er de stap naar premium en weer wint New Forrest een Wheel, nu voor de Black Angus bitterballen.

‘Kwekkeboom Oven Black Angus is een supermooie krokante bitterbal, die gemaakt wordt met ‘crisp sensation’, een speciale technologie waardoor de bitterbal ook uit de oven zeer krokant kan worden geserveerd, net zo krokant als een bitterbal uit de frituur’, zegt marketingmanager Arina Abbring.

Mooi mals en gemarmerd vlees

Het vlees is 100 procent Black Angus, de Uruguay-variant. ‘We kiezen voor deze variant, omdat deze runderen veel gras eten en buiten lopen, terwijl de Amerikaanse variant doorgaans veel graan te eten krijgt. Door het gras wordt het vlees mooi mals en gemarmerd. Uiteindelijk bevat onze ragout zo’n 35 procent rundvlees, dus de kwaliteit van het vlees bepaalt hier voor een groot deel de kwaliteit van de bitterbal. Nu de economische crisis voorbij is, zien we een duidelijke trend naar ‘premiumization’. Consumenten hebben weer meer aandacht voor echt goede kwaliteit en er is ruimte om het gewone te verbijzonderen. Kijk naar het Frites Atelier van Sergio Herman. De Black Angus bitterbal is onze eerste aanzet daarin’, aldus Abbring.

Focus op oven én airfryer

Kwekkeboom Oven Black Angus Bitterballen zijn XL-bitterballen, verpakt in stazakken van acht stuks. Ze zijn bestemd voor opwarmen in de oven, maar ook geschikt voor de airfryer. De penetratie van airfryers groeit gestaag, van 25 naar 33 procent in het afgelopen jaar. Omdat er nog altijd veel meer huishoudens zijn met een oven, focust New Forrest op beide systemen. Abbring: ‘Onze producten komen heel goed uit zowel oven als airfryer. Begin juni introduceren we Kwekkeboom Oven Bitterbal met Old Amsterdam-kaas. Daarmee gaan we door op de ingeslagen koers met een paarse en een zwarte lijn. De paarse lijn is onze standaard Oven-range en de zwarte is voor de premiumproducten, waarmee we echt iets bijzonders brengen.’

Credits opgebouwd bij de retail

De prijs van de Kwekkeboom Oven Black Angus Bitterbal is niet laag, en de vraag is dan of zo’n introductie makkelijk aanslaat bij de retail. Abbring: ‘We hebben in 2015 de Gouden Wheel of Retail gewonnen voor het concept Kwekkeboom Oven en sindsdien hebben we toch wat credits opgebouwd bij de retail, omdat we toen ook veel waarde hebben toegevoegd aan de categorie. Ook bij Black Angus hebben we niet veel hoeven uitleggen, omdat de zwarte lijn en de uitstraling van Black Angus heel duidelijk aangeven dat ook dit veel extra waarde brengt aan de categorie. Het grappige is dat we nu, in de gesprekken over Kwekkeboom Oven Old Amsterdam Bitterbal, niet eens meer onze handelspresentatie hoeven te laten zien, omdat de combinatie Kwekkeboom Oven en Old Amsterdam zo logisch is dat de retail direct overtuigd is van het succes. Die opnames zijn daarmee vanzelfsprekend. Sterker nog: bij de uitreiking van de Wheels in Gouda, kwam de eigenaar van De Lichtfabriek naar ons toe met de opmerking dat hij de Kwekkeboom Oven Old Amsterdam Bitterbal graag op zijn menukaart zou zetten: er wordt dus zelfs om gevraagd. Dat is gaaf.’

Reageer op dit artikel