artikel

Winnaar categorie Diepvriesmaaltijden en -componenten: Iglo Ping & Klaar

Events 823

Het is de combinatie van het gemak van de magnetronmaaltijd met de knapperig bite van vriesverse groenten. Iglo Ping & Klaar werd ontvangen met enige scepsis, maar groeide uit tot een succesvolle aanvulling van het diepvriesassortiment: populair bij retail en consument.

Iglo Ping & Klaar is een vriesverse kant-en-klaarmaaltijd die in 7 of 8 minuten in de magnetron kan worden bereid. Zo heb je een complete maaltijd met groente, rijst of aardappelen of pasta, aangevuld met vlees of kip. Een makkelijke oplossing voor een eenpersoonsmaaltijd. Altijd op voorraad in de diepvries en met het gemak van de magnetron; je hoeft niet bij de pan te blijven. Ping en klaar. Account group manager Arthur van den Hoven: ‘Zoiets was er nog niet. Er zijn veel magnetronconcepten beschikbaar in de koelverscategorie, en in vriesvers zijn er wel kant-en-klaarmaaltijden, bijvoorbeeld Iglo Roerbaksensatie, het concept dat we 3 jaar geleden opnieuw hebben gelanceerd met nieuwe recepten en een succesvolle activatie. Daarmee hebben we de categorie vriesvers maaltijden 3 jaar op rij laten groeien met gemiddeld 18 procent.’

Consumenten zochten gemakkelijke maaltijd

‘Met Ping & Klaar hebben we een nieuw concept toegevoegd aan de categorie vriesvers. Het grootste verschil tussen Roerbaksensatie en Ping & Klaar is dat je bij Roerbaksensatie gedurende 8 minuten zelf staat te wokken. Uit onderzoek bleek namelijk dat consumenten op zoek waren naar een gemakkelijke maaltijd, waarbij zij zelf niet hoefden te koken of af te wassen. Bij Ping & Klaar hoef je niet bij de pan te blijven voor een heerlijk resultaat, waarmee het gemak nog verder is vergroot. Je hoeft de maaltijd zelfs niet op een bord te scheppen. Ping & Klaar kan direct vanuit de magnetron van het kartonnen bordje gegeten worden. En het grote voordeel ten opzichte van koelvers is dat je Ping & Klaar in de vriezer op voorraad kunt houden’, zegt Van den Hoven.

Twee nieuwe varianten op komst

Ping & Klaar omvat momenteel zes varianten, de zes waarmee het concept vorig jaar is geïntroduceerd. Na de zomer gaat Iglo het assortiment aanvullen met nog twee varianten. Welke dat zijn, dat gaat de producent eerst melden aan de retail alvorens de pers in te lichten. ‘Natuurlijk is er altijd een variant die het hardst loopt. Maar we zien dat de andere varianten in de loop van de tijd in rotatie zijn gegroeid. Binnen de kant-en-klaarmaaltijden staat Ping & Klaar met twee items in de top-5. Dat alle varianten een goede rotatie hebben heeft ons doen besluiten om twee extra varianten aan de range toe te voegen. Wanneer we de twee kleinste varianten zouden saneren zouden we te veel consumenten ernstig teleurstellen.’

Ook Special Wheel voor Iglo Ping & Klaar

Iglo Ping & Klaar wint niet alleen in de categorie Diepvries Maaltijden, maar wint ook de Special Wheel voor het Meest marktverruimende de product. Van den Hoven: ‘Toen we Ping & Klaar introduceerden, ontmoetten we wel enige scepsis bij onze klanten. Met name de verpakking riep vragen op, door de omvang van de doos, terwijl wij wel een volledige range wilden lanceren. Ook een maaltijd uit de diepvries gaf twijfel: hoe zou dat smaken en eruit zien? Maar de retail heeft het toch breed opgenomen. Voldoende voor ons om er direct ondersteuning op televisie bij in te zetten. Uiteindelijk is dit dus een gezamenlijk succes van de retail en Iglo. En ook die Special Wheel is daarvoor een mooie bekroning.’

Reageer op dit artikel